Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999

  1. Pitero 2014-03-30 15:42:01

    Kolejna wycinaka trafiła na matę. Tym razem postanowiłem pociąć "hitlerszmita" w wersji Bf-109 E-4/N. Model przedstawia samolot jednego z czołowych asów Luftwaffe - Adolfa Gallanda z okresu Bitwy o Anglię.
    Opracowanie wydane na papierze kredowym, więc najsamprzód postanowiłem go zakaponować - pierwsza warstwa dwustronnie standard (rozcieńczony kapon), druga warstwa kapon z dodatkiem talku. Pomiędzy kaponowaniem wyszedłem nieco poza standard - natrasowałem linie podziału blach i nity (nity w Bf-109 były prawie gładkie, tak więc w modelu będą ledwo widoczne).
    Po pierwszym kaponowaniu model dosyć mocno błyszczał się (kaponowanie wzmogło satynowy połysk papieru kredowego - papier był wyraźnie błyszczący), po drugim kaponowaniu stracił cały połysk.
    Pierwsze co zrobiło na mnie duże wrażenie, to niesamowita dokładność opracowania, mimo, że model został wydany kilkanaście lat temu i najprawdopodobniej jest kreślony ręcznie (jest to pierwszy model ze Stegny, jaki sklejam).
    Przy sklejaniu posiłkuję się opracowaniem wyd. KAGERO - seria TOP SHOTS pt. "BF-109 E-4".

  1. beata 2014-03-30 20:11:49

    Zasiadam obowiązkowo.

  1. Pitero 2014-04-02 12:15:00

    Przednie segmenty kadłuba

    Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999
  1. kronos251 2014-04-02 21:37:59

    Ja też z chęcią popatrzę.

  1. Ohotka 2014-04-02 22:02:54

    ale doskonale spasowane elementy wow. szacun..

  1. arthur 2014-04-03 03:08:37

    Tak, pasowanie części wielka precyzja. Modele Hala mają fajne malowanie i różne przetarcia na kadłubie czy skrzydłach, fajna sprawa. Powodzenia życzę!

  1. negrolakes 2014-04-03 11:50:43

    Też się z tym zgodzę. Takie malowania jak prezentuje Haliński dużo dają do wyglądu. Łączenia po mistrzowsku. POwodzenia w dalszej budowie

  1. Pitero 2014-04-05 14:48:14

    Kilka zdjęć z postępów prac, oraz kilka linków do zdjęć/rysunków Bf-109 E4:
    KLIK
    KLIK
    KLIK





    Materiał na obudowy szybek wskaźników nawijanie spirali, następnie zostanie ona przecięta i powstaną kółka z drutu Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - tablica przyrządów Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - tablica przyrządów Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - tablica przyrządów Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - tablica przyrządów Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - wycięte otwory w czołowym segmencie kadłuba
  1. primo 2014-04-05 16:59:35

    Bardzo ładnie. Spodziewam się podobnego efektu końcowego jak z P.11.

    Tak się składa, że mam monografię 109-ki, więc jak czegoś potrzebujesz to wal śmiało.

    POZdro.

  1. negrolakes 2014-04-07 09:59:11

    Fach to fach. Tablica elegancka

  1. Pitero 2014-10-04 15:03:32

    Kolejny, niewielki postęp prac - wnętrze kabiny częściowo ukończone.

    Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999
  1. Wojok 2014-10-04 21:50:21

    Hmm,deska bardzo mi się podoba-fajnie wyglądają te pierścienie na zegarach.Ale nie podoba mi się sposób wykonania pedałów.Ewidentnie powinny być zagłębione pod deską.Poza tym spoko robota :-) 

  1. primo 2014-10-05 11:46:33

    Wojok

    [...] ale nie podoba mi się sposób wykonania pedałów [...]

    Tu nie kosmetyka :-P. Ale poważnie to się nie dziwię, to jeszcze "stary" Haliński. W tedy robił kokpity jak wszyscy wydawcy ..i jak co poniektórzy do dziś.

  1. Pitero 2014-10-06 23:19:04

    Wojok
    Hmm,deska bardzo mi się podoba-fajnie wyglądają te pierścienie na zegarach.Ale nie podoba mi się sposób wykonania pedałów.Ewidentnie powinny być zagłębione pod deską.Poza tym spoko robota :-) 

    Ogólnie szału nie ma - nie przemyślałem dokładnie tematu, że kabinka jest taka ascetyczna i najdzie mnie ochota na waloryzację.
    Faktycznie przed wklejeniem wręgi (w miejscu, gdzie łączy się z kabiną - jest potrójna) była możliwość łatwego wycięcia otworu pod pedały wychylone do wnętrza. Teraz już chyba mogę o tym zapomnieć - przykleiłem kolejny segment kadłuba. Dodatkowo wkurza mnie, że zrobiłem zakończenia pasów ze zbyt grubego drutu i jeszcze kilka baboli.




    Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999
  1. Pitero 2014-11-14 10:35:31

    Kolejna odsłona prac.
    Miałem chwilę zawahania - korygując płaszczyznę kadłuba przy wlocie powietrza (aby nadać bardziej płaski kształt wlotowi powietrza) nacisnąłem ją zbyt mocno... i zrobiłem dziurę w poszyciu.
    W pierwszej chwili chciałem zakończyć sklejanie, jednak wyciąłem skalpelem obramowanie wzdłuż czarnej linii (przed wlotem) i udało się podkleić rozerwany papier. Następnie trochę retuszu. Nie wygląda to może zbyt elegancko, ale szkoda mi zmarnować tyle godzin pracy nad modelem.

    Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - kratka wlotu powietrza waloryzowana Bf-109 E-4/N Military Model 1/1999 - kratka wlotu powietrza oryginalna
  1. Ohotka 2014-11-14 12:50:55

    kurcze nie odzywam sie :) bo dla mnie tu u cienie za wysokie progi :P
    choć dodam fotki z gierki WAR THUNDER za free fajna sprawa i fotki z ME 109

  1. Jacek-KP 2014-11-14 17:17:19

    Piękny, równy profil modelu. Czyste klejenie. Samoloty to moje ulubione modele więc kibicuję i czekam na więcej. Może się uda przyspieszyć tę budowę?

  1. Pitero 2014-11-16 01:31:25

    Malutka odsłona prac - nieco zniwelowałem czarne linie na łączeniach czołowych segmentów kadłuba


    przed... w trakcie... po... po...
  1. Jerry K 2014-11-16 07:15:08

    Pięknie. Gdybyś nie Napisał o dziurce w poszyciu, to nigdy bym nie dostrzegł:/ W sumie nie powinienem się dziwić ...po "akrobacjach" jakie Wyczyniałeś z P-jedenastką:) A czy Mógłbyś przybliżyć proces niwelowania czarnych linii po sklejeniu segmentów?. Pzdw

  1. Pitero 2014-11-16 14:20:45

    Jerry K
    [...] A czy Mógłbyś przybliżyć proces niwelowania czarnych linii po sklejeniu segmentów?.

    Zdrapałem linie ostrzem KB ze skalpela OLFA. Następnie naniosłem farbkę na białe powierzchnie przy pomocy wykałaczki.
    Tylne elementy kadłuba mają zeszlifowane linie krawędziowe drobnoziarnistym papierem ściernym i zamalowane przed sklejeniem - nie ma więc potrzeby kombinowania.

    Tak z innej materii
    - wyczytałem, że model przedstawia samolot Adolfa Gallanda - Bf 109 E4/N W.Nr 5819 z 24.09.1940 r.
    Na sterze kierunku widnieje 40 wstęg oznaczających 40 zwycięstw powietrznych.
    Według wydawcy 40 zwycięstwo A. Galland odniósł 24.09.1940 r., co do tego są pewne rozbieżności, bowiem w niektórych opracowaniach 40 zwycięstwo A. Galland zgłosił (i zostało mu uznane) już 23.09.1940 - był to Hawker Hurricane Mk I z nieustalonego dywizjonu RAF, zestrzelony o godz. 10:45 nad Rochester.
    Według tego samego źródła kolejne zwycięstwo (prawdopodobne) Galland odniósł 24.09.1940 r. o godz. 10:00 również nad Rochester - Hurricane Mk I nr P3878 z 17 Dywizjonu RAF (pilotowany przez HAC Bird'a Wilson'a - wyskoczył na spadochronie).
    Kolejne zwycięstwo Gallanda (z 30.09.1940 r.) nasuwa następne wątpliwości - zgłosił zestrzelenie Hurricane'a o godz. 18:05, na południe od Guidford - rzekomo miał to być Hurricane Mk I z 303 Dywizjonu RAF (nr P3217, ozn. kodowe RF-S, pilotowany przez sierż. Mariana Bełca). Jednak jeżeli przyjrzymy się dostępnym opracowaniom na ten temat to można dowiedzieć się, że M. Bełc po czwartym w tym dniu starcie (o godz. 16:35; trzecim na P3217) ok. 18:00 w opisywanej okolicy, widząc trafionego Hurricane'a i nadal ostrzeliwanego przez Bf-109, odłączył się od eskadry "B", w której leciał, po czym zaczął osłaniać trafionego lotnika, aby ten mógł bezpiecznie wyskoczyć ze spadochronem (pilotem tym był L.B.R. Way z 229. dywizjonu [w odróżnieniu od M. Bełca przeżył wojnę]). Incydent ten w połączeniu z odłączeniem się M Bełca od macierzystego dywizjonu sprawił, że część autorów przyjęło, że zestrzelonym był M. Bełc.
    Samolot Bełca P3217 (dostarczony do dywizjonu 27.09.1940 r.) nie został zestrzelony 30.09.1940 r. (w tym dniu wylądował bez znaczących uszkodzeń), lecz został uszkodzony dopiero w dniu 06.10.1940 w wyniku bombardowania lotniska Northolt.


Rezultaty 0 - 20 z 27 pozycji
Udostępnij temat: