Albatros (Oef.) D.III (Polskie Lotnictwo Wojskowe, 7 Eskadra Myśliwska - kwiecień 1920)
- 2015-05-31
- DarkDevil80

- Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety
Ex-austro-węgierski samolot myśliwski Albatros (Oef.) D.III. Polskie Siły Powietrzne. Pilot: Kapitan Edward C. Corsi (ochotnik z USA). 7 Eskadra Myśliwska im. Tadeusza Kościuszki. Lotnisko Połonne, Polska. Wojna Polsko-Bolszewicka – kwiecień 1920 r. Model w skali 1:50, sklejony w ramach projektu grupowego ,,100. rocznica wybuchu I Wojny Światowej, 1914 -1920''. Kapitan pilot Edward C. Corsi, podobnie jak reszta amerykańskich ochotników Merian'a Coopera, walczących w szeregach Polskiej 7 Eskadry Myśliwskiej w czasie Wojny Polsko-Bolszewickiej, nie miał żadnych polskich korzeni. Urodził się w Nowym Jorku w Brooklinie 10 listopada 1897 roku. W 1916 roku zaciągnął się do wojska początkowo jako kierowca ambulansu, następnie na początku 1916 roku odbył szkolenie lotnicze i wstąpił do Francuskich Sił Powietrznych, gdzie awansował kolejno do stopnia kapitana w lipcu 1919 roku. W trakcie lotu na Spadzie VII w celu zniszczenia balonu nieprzyjaciela został zestrzelony przez niemieckie Fokkery. Przebywał w alianckim szpitalu. W lotnictwie polskim służył od 1 września 1919 roku do września 1920. Służbę rozpoczął na samolocie Albatros (Oef.) D.III o numerze bocznym ,,2’’,który to samolot został uszkodzony podczas ataku na bolszewicką kawalerię, przeprowadzonym przez porucznika Władysława Konopkę i Corsiego. Corsi przyjął na siebie skoncentrowany ogień z ziemi i z dwoma strzaskanymi podłużnicami zaczął wracać do bazy. Na 1,5 kilometra przed lotniskiem Corsi dał sygnał do przymusowego lądowania. Jak tylko maszyna dotknęła ziemi pękła na pół. Kapitan pilot Edward Corsi za udział w walkach w lotnictwie polskim odznaczony został Krzyżem Virtutti Militari (nr 3018) oraz Krzyżem Walecznych. Zmarł w 1971 roku. O przygodach 7 Eskadry na froncie galicyjskim, atakach na konarmię Budionnego, ciągłych zmianach lotnisk i ciężkich warunkach służby w obronie granic Rzeczpospolitej (oraz innych państw europejskich) przed nadciagającą falą bolszewizmu, można poczytać w dostępnych publikacjach m.in. w książce Roberta F. Karolevitz’a i Rossa S. Fenn’a ,,Dług Honorowy’’. Polecam również krótki film dokumentalny ,,Siedemnastu Wspaniałych’’.
Komentarze
-
Malutkim minusem Twojego modelu jest odblaskowy nos, ale przeważa jakość sklejenia reszty. Świetne jest zdjęcie samolotu na dłoni. Gratki. Po cichu liczę na jeszcze bardziej radykalne działania przy zmniejszaniu wymiarów modeli:)
-
Bardzo ładny, wygląda jak z drewna :) Dopiero na dłoni widać jakie to maleństwo. U siebie wystrugałem śmigło, tobie też polecam ten eksperyment, będzie naprawdę pięknie wyglądało, rys historyczny super! Pozdrawiam.
-
Bardzo ładny, wygląda jak z drewna :) Dopiero na dłoni widać jakie to maleństwo. U siebie wystrugałem śmigło, tobie też polecam ten eksperyment, będzie naprawdę pięknie wyglądało, rys historyczny super! Pozdrawiam.
-
Model i jego rys historyczny robią wrażenie. Jeśli miałes z nim jakiekolwiek problemy to na zdjęciach nic nie widać. Ten nos trochę jakby nie z papieru ale nie wygląda źle. Ogólnie podoba się:)
-
Model i jego rys historyczny robią wrażenie. Jeśli miałes z nim jakiekolwiek problemy to na zdjęciach nic nie widać. Ten nos trochę jakby nie z papieru ale nie wygląda źle. Ogólnie podoba się:)
-
No i wyszło bardzo fajnie :-) Nie leży mi tylko ten malowany nos :-\ Ale poza tym jak dla mnie super.Sklejony czysto,geometria wygląda ok.Fajnie wyszły,mimo Twoich obaw,naciągi.Podoba mi się bardzo.Czekam na kolekcję :-)
-
No i wyszło bardzo fajnie :-) Nie leży mi tylko ten malowany nos :-\ Ale poza tym jak dla mnie super.Sklejony czysto,geometria wygląda ok.Fajnie wyszły,mimo Twoich obaw,naciągi.Podoba mi się bardzo.Czekam na kolekcję :-)
Malutkim minusem Twojego modelu jest odblaskowy nos, ale przeważa jakość sklejenia reszty. Świetne jest zdjęcie samolotu na dłoni. Gratki. Po cichu liczę na jeszcze bardziej radykalne działania przy zmniejszaniu wymiarów modeli:)