Rumpler C.I (Polskie Lotnictwo Wojskowe - Listopad 1918)

Rumpler C.I (Polskie Lotnictwo Wojskowe - Listopad 1918)
  • Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety

Rumpler C.I Polskie Lotnictwo Wojskowe. Lotnisko Mokotowskie, Warszawa - listopad 1918 roku... Model z wydawnictwa Wektor nr. 4/2013 przeskalowany z 1:33 do 1:50. Jako że dziś jest 11 listopada, która to data jest dla mnie osobiście nie tylko dniem moich imienin, ale również bardzo ważną datą historyczną i jednym z moich ulubionych świąt, prezentuję z tej okazji model samolotu, który niejako w pierwszym rzędzie był uczestnikiem pamiętnych wydarzeń listopada 1918 roku… Gdy nie przebrzmiały jeszcze echa strzałów Wielkiej Wojny, a nasz kraj odradzał się zrywając kajdany zaborców, przejmując z ich rąk, nierzadko nie bez walki, także i lotniska wraz z samolotami i parkiem technicznym. Pierwsze polskie jednostki lotnicze powstały jeszcze przed formalnym odzyskaniem przez Polskę niepodległości, w obliczu klęsk militarnych państw zaborczych. Były one owocem inicjatywy samych lotników, którzy dążyli do zabezpieczenia i przejęcia pozostawianego przez armie zaborców mienia lotniczego. Dlatego też często za datę powstania lotnictwa polskiego uważa się dzień 1 listopada 1918 roku, gdy Polacy opanowali i zajęli lotnisko w Krakowie wraz ze znajdującym się w nim sprzętem. Już na początku listopada wieści o rozbrajaniu austriackich żołnierzy w Krakowie i Lublinie oraz o trwających we Lwowie walkach z Ukraińcami dotarły do Warszawy, gdzie już od wczesnej jesieni działała tajna grupa ,,Związku Lotników". Jej członkowie, głównie polscy lotnicy z rozbrojonych przez Niemców formacji polskich na wschodzie, nawiązali kontakt z pracownikami cywilnymi lotniska i w ten sposób uzyskał dokładne dane o ilości sprzętu, rozlokowaniu warsztatów, hangarów i magazynów. 9 listopada powołali oni sztab, który miał pokierować akcją przejęcia lotniska na Mokotowie, gdzie znajdował się duży niemiecki park lotniczy oraz szkoła obserwatorów. 11 listopada polska delegacja udała się na lotnisko z żądaniem natychmiastowego przekazania przez Niemców sprzętu i zabudowań. Zdecydowana postawa Polaków w trakcie pertraktacji prowadzonych przez ppłk. pil. Zygmunta Studzińskiego w obecności delegata niemieckiej Centralnej Rady Żołnierskiej, doprowadziła do opuszczenia lotniska przez załogę niemiecką w dniu 15 listopada. Lotnisko wraz z całą infrastrukturą i majątkiem ruchomym zostało przekazane stronie polskiej. Mimo, że niemieckiemu personelowi udało się uszkodzić wcześniej część wyposażenia i sprzętu (m. in. lotnicze aparaty fotograficzne), to jednak w ręce polskie dostało się bogate wyposażenie szkoły obserwatorów z siedemdziesięcioma samolotami różnego typu (Brandenburg, Oeffag, Albatros, Rumpler) oraz zasobnymi składami materiałów i części zapasowych, które miały ogromną wartość dla dopiero organizowanych w tym czasie eskadr. W oparciu o przejęty sprzęt utworzono tam również Centralne Warsztaty Lotnicze . Należy tym miejscu dodać, iż na zdobytych na różnych lotniskach samolotach zamalowywano czarne krzyże i zastępowano je własnymi znakami rozpoznawczymi, jak np. czerwono-biała tarcza w Warszawie, czy też czerwona litera ,,Z" na białym tle w Krakowie. Stosunkowo szybko znakowanie ujednolicono, bowiem już 1 grudnia 1918 r. rozkazem Nr 38 szefa Sztabu Generalnego wprowadzono jednolity dla całego polskiego lotnictwa wojskowego znak rozpoznawczy w postaci biało-czerwonej szachownicy, która do dziś jest najważniejszym symbolem polskiego lotnictwa . Samoloty Rumpler C-I w lotnictwie polskim były używane przede wszystkim w szkołach lotniczych: w Szkole Pilotów w Ławicy, w Wojskowej Szkole Pilotów w Warszawie, Oficerskiej Szkole Obserwatorów Lotniczych w Warszawie, w Szkole Pilotów w Krakowie i w OSOL w Toruniu. Po 1 do 2 egz. przydzielono do eskadr: II Lotniczej Eskadry Bojowej, 1 EW, 5 EW, 8 EW i 9 EW, 1 Eskadry Wielkopolskiej, 2 Eskadry Wielkopolskiej, Toruńskiej Eskadry Wywiadowczej i do sojuszniczej Eskadry Lotniczej Narodowej Armii Rosyjskiej gen. Bułak-Bałachowicza. Wykorzystywano je bojowo w ograniczonym zakresie podczas walk w obronie Lwowa zimą 1918/1919 r. oraz wiosną 1919 r. na Froncie Południowym w Małopolsce Wschodniej. Najdłużej w warunkach bojowych był używany z eskadry armii gen. Bułak-Bałachowicza, aż do grudnia 1920 r. W 1920 r. wycofano je ze szkół lotniczych. Ostatnie zostały skasowane w kwietniu 1921 r.

  • Wykonanie:
  • Skala trudnosci:
  • Prezentacja:

Komentarze

  1. Jerry K2017-11-30 19:53:52

    Świetny model (modelik). Czysto, równo, precyzyjnie. Przy tal małych wymiarach to nie lada sztuka. Trochę mi szkoda, bo odnoszę wrażenie, że ten model nie został należycie doceniony. Podejrzewam, że oglądający zapominają jaka to skala. Gratuluję również Fokkera. Jest jeszcze mniejszy:)

  1. Jacek-KP2017-11-12 14:06:42

    Marcin - 100 lat! Model jeszcze ładniej sklejony niż poprzedni i na tym tle zupełni inaczej się go ogląda.

  1. peter2017-11-12 11:17:37

    Model bardziej mi się podoba niż poprzedni.Ładnie, czysto,dokładnie i bardzo ciekawy opis jak zwykle.

  1. And Di2017-11-12 11:16:24

    Piękny modelik i ładnie sklejony.

  1. szaman2017-11-11 08:01:59

    Przede wszystkim gorące życzenia imieninowe!.Dużo zdrowia, dobrego kleju, dobrego kartonu i 1000 takich fajnych modeli wraz z miejscem na parkowanie. Nakleiłeś Pan ostatnio tych samolocików w tempie "szamańskim" . Co tu pisać?. Świetne wykonanie i jak zwykle rys historyczny i bardzo fajne zdjęcia w galerii. Brawo TY! Same maxy.

Rezultaty 0 - 5 z 5 pozycji

Zaloguj się aby podzielić się swoimi komentarzami z innymi.

Nie posiadasz konta na Kartonowki.pl? - Zarejestruj się i zostań jednym z Nas! Logowanie