IKARUS IK-2

IKARUS IK-2
  • Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety
Wydanie: No463 Ikarus Ik-2 Seria: Kartonowe ABC Wydawnictwo: GPM Skala: 1:33

Witam koleżanki i kolegów. Mam do zaprezentowania model IKARUS IK-2 według opracowania GPM. Samolot 'drobny', zgrabna sylwetka. Uświadomił mi że na Bałkanach też byli dobrzy konstruktorzy lotniczy. Ikarus IK-2 był jugosłowiańskim samolotem myśliwskim z okresu II wojny światowej w układzie górnopłata z tzw. 'polskim płatem' (płat puławskiego), podwoziem stałym i całkowicie metalowym poszyciu. Prace nad IK-2 rozpoczęły się na początku lat 30. XX wieku, a ich celem było stworzenie nowego samolotu myśliwskiego dla jugosłowiańskich sił powietrznych. Konstruktorzy nowej maszyny postanowili zastosować w nim tzw. skrzydło Puławskiego oraz możliwie jak najbardziej ograniczyć opory aerodynamiczne konstrukcji. Jednak pomimo oblotu prototypu w 1935 roku, prace nad jego dopracowaniem przeciągnęły się do 1938 roku. W czasie oblotu drugiego prototypu 1936 przeprowadzono walkę ćwiczebną z będącym na wyposażeniu lotnictwa Jugosławii myśliwcem Hawker Fury. IK-2 przewyższał pod każdym względem maszyną angielską. Finalnie, Ikarus IK-2 cechował się dobrą manewrowością oraz sporą łatwością pilotażu, jednak wyraźnie ustępował najnowszym konstrukcjom brytyjskim czy niemieckim (Hurricane czy Me-109) na polu prędkości maksymalnej. Napęd zapewniał pojedynczy, rzędowy silnik Hispano-Suiza 12Ycrso mocy 860 KM. Produkcja seryjna trwała natomiast w latach 1938-1941, która doprowadziła do powstania 12 egzemplarzy tego samolotu. Uzbrojenie pokładowe składało się z pojedynczego działka Hispano-Suiza HS.404 kal. 20 mm oraz dwóch karabinów maszynowych kal. 7,92 mm. Model przedstawia maszynę z 34 grupy lotniczej z 4 pułku lotniczego. Maszyny Ikarus IK-2 w ilości 12 wzięły udział w walkach z niemiecką inwazją w 1941 roku, a później, ocalałe 4 – do 1944 roku - służyły w lotnictwie Chorwacji. A teraz o budowie. Model sklasyfikowany w poziomie trudności jako średni. Wykorzystałem wręgi laserowo wycięte. Z inspiracji modelem PWS-26 autorstwa Tomka1975 dodałem zespół celowniczy. Kadłub poszedł klasycznie. Problemy zaczęły się przy płatach i podporach zastrzałach i podwoziu. Może lasery miały błąd. Nie sprawdzałem. Na fotkach z budowy prezentuję powody tych trudności. 1. Wręga G5 uwaga na kształt i kontrolować aby element 21 nie wystawał poza wręgę. 2. oklejka wręgi 42bL ma od spodu kolor khaki zamiast niebieskiego 3. należy skrócić o tyłu wręgi 42 c,d aby wystarczyło poszycia oklejki 45. wręgę 42d od przodu przedłużyć. 4. należy elementy s12 zamontować po przeciwnej stronie niż na rysunku. Ja zrobiłem jak zalecano i musiałem zrezygnować z wsuwania do kadłuba w miejscach przewidzianych aby płatu trafiły zgodnie z obrusem na elemencie 6a. Widać tam dwa nowe otwory. Na wskutek tego nie miałem stabilności płatów . Uzyskałem dopiero po sklejeniu podpór i zastrzałów. 5. podklejka elementów 12,13,14 powinna być rozcięta w środkowej część, inaczej nie podeprze wycinanek. 6. Elementy 36 i są za krótkie. Skleić dłuższe , zretuszować i przyciąć po przymiarkach. 7. element 34a jest w wycinance dwa razy jako strona prawa . Trzeba dorobić otwór i dodać maskowanie zbędnego. 8. poszycie 44 trzeba skrócić górny fragment aby nadruki spasowały z elementem 45 9. podpórki 16 są za krótkie.

  • Wykonanie:
  • Skala trudnosci:
  • Prezentacja:
IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2 IKARUS IK-2

Komentarze

  1. anber2019-04-15 21:12:32

    Witaj Andrzeju. Moje spostrzeżenia opieram tylko na fotce oryginału, z netu, w której wyraźnie jest widać te poziome żaluzje i była opisana jako ikarus-2. Ale mogła to też być tak samo i 1-ka jak i 3-ka. Ale zwracam honor, gdyż udało mi się i znaleźć 2-kę z pionowymi żaluzjami. Ale nie powiem że było łatwo. (same 1i3).Pozdrawiam

  1. dzeja2019-04-15 00:14:54

    Witaj Andrzeju. Żaluzje poziome widziałem w wersji prototypowej IK-1 . IK-2 ma już pionowe. Mnie się to miejsce zgadza. Co więcej cały zespół chłodnicy wygląda jak skopiowany lub pobrany z Hawker Fury. Jeśli masz inne materiały to udostępnij w kafeterii aby przyszli klejący mogli z przekonaniem to uwzględnić.

  1. anber2019-04-14 10:00:24

    Masz fajny pomysł na te galerio-relacje. Ciekawi mnie czy opis budowy robisz na bieżąco czy jest to raczej retrospekcja. Model bardzo przyjemny w oglądaniu. A do świetnego wykonania w Twoim wydaniu to już zdążyłem się przyzwyczaić . Dla mnie też Ikarus kojarzył się tylko z jednym, dlatego z ciekawością poczytalem o tym samolocie. I pooglądałem. I nie rozumiem dlaczego żaluzje na wlocie są w modelu pionowe jak w rzeczywistości były poziomie. Wiem, że to pikuś ale jest to jednak element cechujacy ten samolot i zgodność z oryginałem byłaby jak najbardziej na miejscu. Bo dla wielu z nas klejenie tych modeli to także edukacja. Sorry Andrzeju, że troszkę nie na temat, ale taki rodzaj emocji wzbudziło oglądanie Twojej pracy. Ode mnie oczywiście Max-y i MT za relacjo-galerię. :-)

  1. dzeja2019-04-14 01:59:49

    Raven 6 . Hm... retuszuję akwarelami . tak mi jest najłatwiej dobrać kolory. To na razie potrafię, a bez powiększeń i i refleksów jest to niewyczuwalne.

  1. RAVEN62019-04-13 21:49:10

    Bardzo ładny model Pan zrobiłeś. Listki w standardzie fajnei zrobione. Jedynie na zbliżeniach widać, że retusz troszkę sie starł. Czym retuszowałeś? Ja robię retusz akrylami, przy czym - od pewnego czasu - retuszuję dwukrotnie w dosyć sporych odstępach czasu. Wtedy unikam sytuacji, że retusz jest podatny na ścieranie. Niemniej 3 x max się należy.

  1. DarkDevil802019-04-12 20:38:55

    ,,Ikarusy - węgierskie autobusy'' jak to śpiewała swego czasu jakaś polska kapelka ;-) Ciekawa konstrukcja, jej model natomiast świetnie sklejony. Gratulacje :-)

  1. dzeja2019-04-11 22:39:03

    Jerry-K ładnie przespacerowałeś się wokół modelu. Wyczułeś w inscenizacji wystawę lotniczą w Belgradzie w 1938. Tam właśnie mogły się spotkać Ikarus z Łosiem. Dzięki tej wystawie w 1939 Jugosłowianie zdecydowali się na zakup 10-ciu PZL-37. Samolot ten dla mnie też jest zaskoczeniem, a nazwa jeśli chodzi o środki transportu kojarzy się, jak wielu innym , z autobusem. Opis problemów ma na celu ułatwienia innym modelarzom klejenie tego niszowego samolotu. Pierwotnie model miał powstać jako skojarzony z Wrześniem 1939. Ale gdy się doczytałem 'Polski Wrzesień', to nie byłbym w temacie.

  1. peter2019-04-11 16:15:38

    Sam samolot może i niezbyt ,,urodziwy'' ale wykonanie bardzo ładne.

  1. Zbyszek0012019-04-11 07:28:14

    Bardzo ujął mnie opis. Brawo kawał historii i jakże interesujący. Sam model kapitalny. Mamy w tym tygodniu wysyp ekstra latadeł. 3maksy oczywista.

  1. AndDi2019-04-10 22:43:02

    Ładnie wyszedł ten samolocik. Bardzo ciekawa sylwetka. Czysta robota.

  1. Kilminster2019-04-10 22:41:59

    Fajny, nietypowy "temat", bardzo ładnie sklejony i bardzo ładnie zaprezentowany. Gratulacje. Troszeczkę mnie rażą te grube linie konturowe i lekkie niespasowanie segmentów osłony silnika. Cały model zasługuje jednak na duże uznanie. Brawo.

  1. tomek19752019-04-10 21:06:34

    Co za nazwa... jak autobus przegubowy :-) Ale za to wykonanie - pierwsza klasa. Gratuluję

  1. Jacek-KP2019-04-10 20:34:22

    Fajny samolocik, z ciekawą historią. Wykonanie - jak zwykle czysto i starannie. Geometria nienaganna. Niedociągnięcia czemu wyszły, już wiemy. Ogólnie więc udany model; w twoim wydaniu oczywiście. Mnie się podoba.

  1. szaman2019-04-10 19:23:53

    Też jestem ZA takimi modelami. Już dość spitfire i Bf. Coś ciekawego i nietypowego. Bardzo ładne i czyste wykonanie jak zwykle. Podoba mi się , galeria oczywiście też.

  1. MARES2019-04-10 18:47:02

    Ciekawa i nietypowa bryła samolotu. Jak zwykle dobrze poradziłeś sobie z kartonową materią. Gratuluję i pozdrawiam.

  1. mariotechnet2019-04-10 17:11:53

    Pomimo problemów jakie napotkałeś wyszła Ci bardzo ładna maszyna podobna do P-24 tylko z rzędowym silnikiem - Bardzo podoba mi się ten mode, ten samolot - Pozdrawiam Mariusz

  1. Seahorse2019-04-10 17:10:12

    Na samolotach znam się jak świnia na astronomii (albo krowa na 500+), ale bardzo ciekawa konstrukcja i bardzo staranne wykonanie. Gratuluję.

  1. Jerry K2019-04-10 16:27:35

    Pięknie sklejony model. Za to z pewnością Zostaniesz pochwalony przez Kolegów. Napiszę co mi się jeszcze oprócz tego podoba… Dobór tematu. Takie zapomniane maszyny aż miło zobaczyć. Ale najbardziej podoba mi się to, że na wielu ujęciach, w połączeniu z bardzo wysoką jakością wykonania, model wygląda jak prawdziwy samolot. Wydaje się, że gdzieś w Jugosławii, w roku 1938, spaceruje się po lotnisku i ogląda prawdziwy samolot. Super ujęcia. Gratuluję.

  1. Zygfryd2019-04-10 16:18:08

    No konstrukcja faktycznie dziwna :) Ciekawe co oni tam widzieli z tej kabiny. Wydaje mi się, że mało praktyczny w walce ze względu na ograniczoną widoczność. Ale wykonanie jest świetne i przyjemnie się go ogląda

  1. aragorn0012019-04-10 15:01:11

    Jakiś taki śmiszny ... nie no podoba mi się bardzo, bardzo ciekawa konstrukcja, rzeczywiście płat jak z 'jedenastki'. Wykonanie pierwsza klasa, czysto i dokładnie. Kółka i śmigło eleganckie. Galeria super. Gratulacje!

Rezultaty 0 - 20 z 20 pozycji

Zaloguj się aby podzielić się swoimi komentarzami z innymi.

Nie posiadasz konta na Kartonowki.pl? - Zarejestruj się i zostań jednym z Nas! Logowanie