Bell P-63C ,,Kingcobra’’ (GC II/6 ,,Normandie-Niemen". Tan Son Nhut, French Indochina War - 1950)

Bell P-63C ,,Kingcobra’’ (GC II/6 ,,Normandie-Niemen
  • Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety

Bell P-63C ,,Kingcobra’’. Francuskie Siły Powietrzne. Eskadra GC II/6 ,,Normandie-Niemen" Armee de l'Air. Baza Lotnicza Tan Son Nhut. Wojna w Indochinach – lipiec 1950 r. Po pięciu miesiącach od sklejenia F-4B nareszcie znalazłem nieco czasu i mogłem dokończyć kolejny model przedstawiający maszynę z okresu krwawych zmagań w Indochinach (Wietnamie). Opracowanie autorstwa M. Pacyńskiego przeskalowane oczywiście do 1:50. Przyjemne i bezproblemowe w klejeniu. Model jest również opracowany w barwach sowieckich, amerykańskich i honduraskich. Myśliwiec P-63 ,,Kingcobra'' był następcą samolotu P-39 ,,Airacobra''. Pomimo że obie te maszyny wyglądają bardzo podobnie, w rzeczywistości P-63 był zupełnie nową konstrukcją i samoloty te nie miały żadnych wspólnych części czy podzespołów. W 1945 roku 114 samolotów P-63C ,,Kingcobra’’ zostało dostarczonych Siłom Powietrznym Wolnej Francji, ale nie zdążyły one wziąć udziału w wojnie. Po wojnie weszły na wyposażenie dwóch dywizjonów myśliwskich Francuskich Sił Powietrznych (Armée de l’Air) stacjonujących w Afryce Północnej (jednostki na kontynencie były wyposażane w P-47). Większość z nich była jednak nieużywana, lecz zmagazynowana. Kiedy wybuchła Wojna w Indochinach, a armia francuska toczyła krwawe walki z Viet Minh’em, USA nie zgodziły się, aby wysłano do Wietnamu jednostki wyposażone w P-47. W 1949 wyciągnięto więc z magazynów P-63. Wyposażono w nie pięć dywizjonów myśliwskich. Wykorzystywano je do atakowania celów naziemnych, zrzutu bomb i napalmu. Z uwagi jednak na ich szybkie zużywanie się i utratę 30 maszyn w walkach i wypadkach, zostały one szybko wycofane. Ostatni lot bojowy miał miejsce w kwietniu 1951 roku, a we wrześniu 1951 roku zaprzestano już w ogóle ich używania.

Komentarze

  1. peter2019-10-28 00:09:22

    Bardzo pięknie wykonany model no i jak zwykle bardzo ciekawy rys historyczny.

  1. Zbyszek0012019-10-19 09:09:56

    Świetny kawał modelarskiej roboty. I witaj w klubie miłośników modelarstw i historii. U mnie nie wiem co było pierwsze, ale to świetne połączenie.

  1. AndDi2019-10-18 19:48:07

    Jestem pełen podziwu, nie tylko za wykonanie, ale również za Twoją wiedzę!!!

  1. DarkDevil802019-10-18 18:07:52

    Cieszę się że się Wam ,,Kingcobra'' podoba :-) Co jak co ale najbardziej po skończeniu modelu cieszą komenataże na naszym forum :-) A co do ,,Normandie-Niemen'', to historia jednostki w okresie walk na Froncie Wschodnim jest raczej znana, jednak po zakończeniu II Wojny Światowej jednostka istniała przecież nadal... ,,...Po powrocie do metropolii jednostka przeszła wiele zmian – od 20 czerwca 1945 roku latała pod oznaczeniem Régiment de Chasse 3/5 „Normandie-Niémen” nadal na myśliwcach Jak-3. 1 kwietnia 1946 roku nastąpiła kolejna zmiana oznaczenia na Groupe de Chasse 3/5, a dokładnie rok później była to już Groupe de Chasse 2/6. W latach 1945-1946 jednostka stopniowo otrzymała samoloty NC-900, czyli francuskie Fw-190 (myśliwce Jak-3 zostały wycofane z eksploatacji do końca kwietnia 1947 roku). W cztery dni po zmianie nazwy GC 2/6 opuściła terytorium metropolii i przebazowała się do Maroka na lotnisko Rabat-Salé, gdzie stacjonowała do 29 września 1949 roku. W jej uzbrojeniu były wtedy dwusilnikowe samoloty myśliwsko-bombowe,, Mosquito'' FB. VI. Miesiąc później zapadła decyzja o przerzuceniu jednostki na lotnisko BA191 Tan Sun Nhut w Indochinach. Jeszcze na terytorium Afryki rozpoczęło się przeszkolenie na myśliwce, na których piloci mieli latać w Indochinach – P-63 ,,Kingcobra''. Szkolenie było prowadzone na lotnisku Sidi Ahmed w Tunezji. Personel na terytorium Indochin został przerzucony drogą morską na pokładzie statku ,,Champollion''. Po okresie szkolenia w nowych warunkach terenowo-klimatycznych jednostka została włączona w skład GATAC Sud (Groupe Aérien Tactique). Wkrótce też zapadła decyzja o przejściu na nowy typ samolotu myśliwskiego F6F-5 ,,Hellcat''. Pierwsi piloci zostali przeszkoleni w listopadzie 1950 roku. Indochińska wyprawa „Normandie-Niémen” zakończyła się w maju 1951 roku, kiedy to drogą powietrzną i morską personel wrócił do Francji, skąd po czterech miesiącach znowu nastąpiła zmiana miejsca bazowania – 20 sierpnia 1951 roku „Normandie-Niémen” przybywa ponownie do Afryki Północnej, na lotnisko Oran-La Sénlis w Algierii. Tym razem była to zmiana na dłuższy okres czasu, bo trwający do 1 marca 1962 roku...'' O dalszych losach jednostki można przeczytać w piśmie Lotnictwo 1/2013, skąd też pochodzi powyższy cytat. ;-)

  1. warmiak662019-10-18 17:24:17

    chciałem powiedzieć że moja skala to 1;33 pozdrowienia.

  1. warmiak662019-10-18 17:22:58

    Ładny model ,,i to jeszcze w nietypowej skali do której ja nie jestem przyzwyczajony /1;33/ brawo,,,,zastanawia mnie ;Normandi a Niemen; w Indochinach.słyszałem o rosyjskiej wersji walczących francuzów.Ale wszystko mozliwe,,

  1. aragorn0012019-10-18 17:22:01

    Brawo, jak zwykle kawał historii, model świetny, a biorąc pod uwagę skalę brawa jeszcze większe. Bardzo ładny model i wykonanie.

  1. Jacek-KP2019-10-18 15:02:16

    Ty to masz rękę do tych maluchów. Pozazdrościć. Świetny model (jak zawsze) . :-)

  1. sztukmistrz2019-10-17 22:16:07

    Bardzo ładny i dość rzadki temat.

  1. szaman2019-10-17 20:04:57

    Super wykonanie jak to zwykle u Ciebie i ta skala 1do50. Piękna Cobra. Na szczęście też mam Cobrę w swoim wykonaniu, tyle, że w 1/33. To co jest wspaniałe, to zawsze opis sytuacyjny konkretnego modelu w przeszłości na kartach historii. Brawo Ci za to. Zawsze można się czegoś ciekawego dowiedzieć z Twojego opisu. Brawo Marcin.

  1. PacificWind2019-10-17 18:49:41

    Piękny model. Według mnie bezbłędnie sklejony. Co więcej, fantastyczny temat, bardzo lubię takie klimaty. Zaraz po wojnie na Pacyfiku i teatrze chińsko-birmańsko-indyjskim, wojny indochińskie to mój ulubiony rozdział historii.

Rezultaty 0 - 11 z 11 pozycji

Zaloguj się aby podzielić się swoimi komentarzami z innymi.

Nie posiadasz konta na Kartonowki.pl? - Zarejestruj się i zostań jednym z Nas! Logowanie