Westland ,,Wywern'' S Mk.4 (830 Naval Air Squadron FAA, HMS,,Eagle''. Suez Crisis - 1956)
- 2022-11-19
- DarkDevil80

- Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety
- Waloryzacja
Westland ,,Wywern’’ S Mk.4. 830Dywizjon Lotnictwa Morskiego FAA. Lotniskowiec HMS,,Eagle’’. Operacja ,,Musketeer’’, Wojna o Kanał Sueski – październik/listopad 1956 roku. Model darmowy w skali 1:48, opracowany przez Garry’ego Pilsword’a, swego czasu był do pobrania na stronce Papermodelers. Ogólnie bardzo prosty i ubogi. Wzbogaciłem go wnętrze kabiny pilotai uzupełniłem uzbrojenie o bomby i pociski rakietowe. Westland ,,Wywern’’ był pokładowym samolotem szturmowym brytyjskiej Royal Navy w latach 50-tych. Wszedł do służby w maju 1953, począwszy od 813 Dywizjonu FAA, początkowo bazującego w bazie lądowej RNAS Ford. Dywizjon ten osiągnął status operacyjny we wrześniu 1953, a w kwietniu 1954 został zaokrętowany na HMS „Albion”. Później wyposażono w ten typ jeszcze inne jednostki. Wyprodukowano łącznie 124 samoloty, które wykorzystano do prób lub trafiły do jednostek bojowych. Ponadto gotowe były 3 prototypy dostosowane do silników Eagle, których nie dokończono. W wersji podstawowej, produkowanej w największej liczbie i oznaczonej jako Westland ,,Wyvern’’ S Mk.4 samolot miał 12,8 m długości, 13,4 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową wynoszącą 9 616 kg. Napęd stanowił silnik turbośmigłowy Armstrong Siddeley Python o mocy 3560 KM, napędzający dwa czterołopatowe przeciwbieżne śmigła. Prędkość maksymalna wynosiła 616 km/h, a zasięg 1465 km. Uzbrojenie składało się z 4 działek British Hispano Mk.V kalibru 20 mm w skrzydłach, a dodatkowo na zaczepach pod kadłubem i skrzydłami możliwe było przenoszenie jednej torpedy, lub 16 niekierowanych pocisków rakietowych bądź do 1361 kg bomb. Służba ,,Wyvernów’’ była bardzo krótka, a ich jedynym zadaniem bojowym był udział w Operacji ,,Musketeer’’, czyli interwencji brytyjsko-francuskiej w Egipcie podczas próby znacjonalizowania przez Egipt Kanału Sueskiego w październiku/listopadzie 1956 roku. W tym czasie maszyny wyposażonego w nie 830 Dywizjonu FAA operujące z lotniskowca HMS Eagle odbyły 79 operacji nad Egiptem, w wyniku których utracono dwa samoloty od ognia przeciwlotniczego Egipcjan. W obu przypadkach piloci bezpiecznie katapultowali się nad morzem. Liczne problemy techniczne, katastrofy i wypadki sprawiły, że już w 1958 roku podjęto decyzję o wycofaniu ,,Wyvernów’’ z eksploatacji. Łącznie w całej historii tych maszyn doszło do 68 wypadków, w których utracono 39 maszyn, a 13 pilotów zginęło. Do tego należy doliczyć dwie maszyny utracone w trakcie działań bojowych.
Komentarze
-
Wykonanie ładne, ale niestety opracowanie modelu moim zdaniem zbyt uproszczone. Oryginał ma bardzo zgrabną sylwetkę a model jest toporny. Kadłub powinien być podzielony na więcej segmentów, żeby ładnie oddać górną ładnie wygiętą powierzchnię kadłuba
-
Na samolotach raczej średnio się znam, czyli wcale ale wydaje mnie się, że łopaty śmigieł są całkiem na miejscu. Czepiajo sie!
-
Na samolotach raczej średnio się znam, czyli wcale ale wydaje mnie się, że łopaty śmigieł są całkiem na miejscu. Czepiajo sie!
-
Znam ten model z innych wydawnictw,kiedys sam go kleiłem.Zrobiłeś coś innego ,przy obecnej "suszy" i chwała ci za to.Jest OK.Nie będę się niepotrzebnie czepiał.Ktoś juz zauważył to samo ,co i mnie wpadło w oko.Jest dobrze.Pozdrawiam
-
Znam ten model z innych wydawnictw,kiedys sam go kleiłem.Zrobiłeś coś innego ,przy obecnej "suszy" i chwała ci za to.Jest OK.Nie będę się niepotrzebnie czepiał.Ktoś juz zauważył to samo ,co i mnie wpadło w oko.Jest dobrze.Pozdrawiam
-
Model bardzo ładnie wykonany w pięknym malowaniu.
-
Model bardzo ładnie wykonany w pięknym malowaniu.
-
Dzięki za przekazana wiedzę. Jak zwykle trzymasz poziom. Model dla mnie nie do wykonania. Pięknie wygląda. Tylko tak wprawne oko jak kliminster wychwyci błędy. Dla mnie po prostu nie istnieją. Bardzo się fajnie prezentyje
-
Dzięki za przekazana wiedzę. Jak zwykle trzymasz poziom. Model dla mnie nie do wykonania. Pięknie wygląda. Tylko tak wprawne oko jak kliminster wychwyci błędy. Dla mnie po prostu nie istnieją. Bardzo się fajnie prezentyje
-
Fajna ta ciekawostka, super że dodajesz sporo od siebie. Skala narzuca pewne ograniczenia, ale jednak łopaty śmigieł widziałbym choć trochę skręcone, a kilka elementów bardziej "zaokrąklonych" (np. stateczniki). Kilka zdjęć budzi też wątpliwości, czy koła (za duże ?) zmieszczą się do wnęk (za małe ?). Gratulacje się należą bo taka skala to nie jest łatwa materia.
-
Fajna ta ciekawostka, super że dodajesz sporo od siebie. Skala narzuca pewne ograniczenia, ale jednak łopaty śmigieł widziałbym choć trochę skręcone, a kilka elementów bardziej "zaokrąklonych" (np. stateczniki). Kilka zdjęć budzi też wątpliwości, czy koła (za duże ?) zmieszczą się do wnęk (za małe ?). Gratulacje się należą bo taka skala to nie jest łatwa materia.
-
Świetnie wygląda ta maszyna w tym malowaniu. Jak zwykle Twój poziom i brawa za waloryzacje. Piękny model do kolekcji.Jeszcze takiego chyba nie mamy w naszych zbiorach.
-
Świetnie wygląda ta maszyna w tym malowaniu. Jak zwykle Twój poziom i brawa za waloryzacje. Piękny model do kolekcji.Jeszcze takiego chyba nie mamy w naszych zbiorach.
-
Oryginalny samolot, jak zawsze świetny model. Bardzo ładna grafika, super przeciwsobne śmigła, a uzbrojenie to wisienka na torcie. Brawo za kabinę. Chyba tylko te czarne krechy za grube, np. jak przechodzą przez znak sił zbrojnych. Kolejny do kolekcji. Gratki!
-
Oryginalny samolot, jak zawsze świetny model. Bardzo ładna grafika, super przeciwsobne śmigła, a uzbrojenie to wisienka na torcie. Brawo za kabinę. Chyba tylko te czarne krechy za grube, np. jak przechodzą przez znak sił zbrojnych. Kolejny do kolekcji. Gratki!
Wykonanie ładne, ale niestety opracowanie modelu moim zdaniem zbyt uproszczone. Oryginał ma bardzo zgrabną sylwetkę a model jest toporny. Kadłub powinien być podzielony na więcej segmentów, żeby ładnie oddać górną ładnie wygiętą powierzchnię kadłuba