Mikojan i Gurewicz MiG-25RB ,,Foxbat-B’’ (63 OAO, Kair - West, Egipt 1971-1972)

Mikojan i Gurewicz MiG-25RB ,,Foxbat-B’’ (63 OAO, Kair - West, Egipt 1971-1972)
  • Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety
  • Waloryzacja

Sowiecki samolot rozpoznawczo – bombowy Mikojan i Gurewicz MiG-25RB ,,Foxbat-B’’. Egipskie Siły Powietrzne. Sowiecki 63 Samodzielny Oddział Lotniczy (63 OAO). Lotnisko Kair – West, Egipt – listopad 1971 roku… Udało mi się skończyć pierwszy model w tym roku. Zacząłem go w styczniu i nie mam pojęcia dlaczego tyle czasu go męczyłem, chyba właśnie głównie z braku czasu, a i chęci do jego klejenia w miarę upływu czasu też ubywało. W dodatku efekt raczej mało zadowalający, no ale bywa w modelarstwie i tak... Niemniej dobrnąłem do końca i to chyba jedyna satysfakcja z tego modelu… Model z ukraińskiego wydawnictwa Akademia Junowo Modelista 11/2012 wydany w skali 1:72 i w malowaniu Ukrainy. Zmieniłem mu oznaczenia na Egipskie i powiększyłem go do skali 1:50. Ponadto dodałem mu wnętrze kabiny pilota, luki podwozia, które zresztą również otrzymał nowe, uzbrojenie bombowe i dodatkowy zbiornik paliwa pod kadłubem. ,,Okładka" na jednej z fotek też przerobiona przeze mnie. No ale dobra… Głównym powodem dla którego owego MiGa zbudowałem, była oczywiście historia. W 1970 roku Związek Sowiecki udzielił Egiptowi pomocy wojskowej i w pierwszym kwartale tego roku, w ramach operacji ,,Kaukaz’’ przerzucono do Egiptu oddziały Armii Czerwonej , w których znalazły się również jednostki lotnicze wyposażone w samoloty myśliwskie (MiG-21MF, Su-15TM), rozpoznawcze (Tu-16R, Tu-16PP), patrolowe zwalczania okrętów podwodnych (Ił-38, Be-12PŁ), transportowe (An-12) oraz w specjalnej jednostce kilka rozpoznawczo-bombowych MiG-25RB. Samoloty nosiły egipskie znaki rozpoznawcze, a personel mundury tego kraju. 63 Samodzielny Oddział Lotniczy (63 Otdietielnyj Awicjonnyj Otrjad, 63 OAO), sformowano ze składu 47 Samodzielnego Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Rozpoznawczego bazującego na lotnisku Szałatowo. W marcu 1971 roku 63 OAO przebazowano na lotnisko Kair – West. Samoloty MiG-25 zostały przetransportowane przez cztery ciężkie transportowce An-22, do przewozu ludzi i sprzętu użyto 56 średnich transportowców An-12. Warunki zakwaterowania oddziału były typowo polowe, personel natomiast natychmiast przemundurowano w uniformy armii egipskiej, bez żadnych dystynkcji i oznakowań. Przewidywano wykonywanie średnio dwóch lotów w miesiącu w składzie pary. W zakresie współdziałania wykorzystano osłonę myśliwców MiG-21MF podczas startów i lądowań. Loty bojowe odbywały się w całkowitej ciszy radiowej. Pojawienie się rozpoznawczych ,,Foxbatów-B’’ wprowadziło oczywiście sporo zamieszania w szeregi lotnictwa izraelskiego. Bojowe loty rozpoznawcze załogi 63 OAO wykonywały praktycznie do lipca 1972 roku. Zrealizowały ich kilkanaście, podczas których maszyny sprawowały się bez większych kłopotów. Wystąpiła tylko jedna awaria zakończona przymusowym lądowaniem. Uszkodzoną maszynę odesłano do remontu do Związku Sowieckiego skąd powrócił po trzech tygodniach do służby. 17 lipca 1972 roku decyzją nowego prezydenta Egiptu A. Sadata, umowa o dalszej współpracy kontyngentu sowieckiego z armią egipską została jednostronnie zerwana. Rozpoczął się okres kończenia misji. Po kilku dniach wszystko było gotowe do przebazowania, czekano tylko na rozkaz. Niespodziewanie na pasy startowe wjechały egipskie czołgi, po czym nastąpiły gorące pertraktacje na szczeblu dyplomatycznym, po których tę niezwykłą sytuację udało się rozwiązać. 63 OAO opuścił lotnisko Kair – West następnego dnia, nieomal w przededniu kolejnej izraelsko – arabskiej wojny, w nietypowej i niejasnej do końca sytuacji… W październiku 1973 roku nastąpił ciąg dalszy obecności MiGów-25 nad Synajem, podczas wojny Yom-Kippur sformowano i przerzucono na to samo lotnisko 154 OAO wyposażony w cztery maszyny MiG-25RB, tym razem nie noszące żadnych znaków przynależności państwowej. Tym razem pobyt sowieckich lotników w Egipcie trwał do połowy 1975 roku…

  • Wykonanie:
  • Skala trudnosci:
  • Prezentacja:

Komentarze

  1. DarkDevil802023-07-22 19:09:05

    Dziękuję za miłe przyjęcie tego brzydala :-) Nie jest to jeden z moich najlepszych modeli, ale fajnie, że się choć trochę podoba. To długie pod kadłubem to oczywiście zbiornik, a kołpaki kół we wszystkich zimnowojennych i współczesnych samolotach sowieckich mam zielone :-) Bez względu jakie znaki rozpoznawcze noszą, ale nie wiem, czy to było regułą, takie są w modelach przeważnie... Mam nadzieję szybko ponownie się pojawić z następnym modelem, zmotywowany Waszymi komentarzami :-) Mam nadzieję, że znajdę na klejenie więcej czasu niż przez ostatnie miesiące....

  1. peter2023-07-15 14:21:59

    Bardzo ładnie wykonany model i jak zwykle ciekawy rys historyczny.

  1. marszalek242023-07-10 17:04:28

    Łał, więcej czytania niż oglądania. Dzięki Tobie trochę podciągnę się z historii. Piszę to pozytywnie, pracowałem kiedyś z kolegą, który tylko spojrzał w niebo i już wiedział ile pilot ma naboi w magazynku, więc rozumiem pasję. Model Koleżeństwo pochwaliło tak, że już bardziej chyba nie dam rady. Gratuluję!! Przy okazji widzę, że strzeliłem babola bo Koledze obok napisałem, że jego MIG ma dziwnie zielone koła, a wychodzi na to, że te typy tak mają.

  1. jagdtiger22023-07-10 13:58:21

    Jak zawsze u ciebie super opis plus świetnie wykonany model I przeskalowany. Mam do tego samolotu duży sentyment ponieważ sklejałem kiedyś takiego z plastiku w skali 1/144 i mam go do dzisiaj i bardzo imponował mi tym że potrafił utrzymywać prędkość trzech Machów przez cały lot czego myśliwce NATO nie potrafiły.

  1. Zbyszek0012023-07-10 10:35:23

    Twoje opisy powodują, że chce się czytać i oglądać. Moim zdaniem model bardzo ok. I te bliskowschodnie klimaty. Pozdrawiam, i czekam na kolejne świetne modele.

  1. haydee2023-07-09 21:00:23

    Ale olbrzym : ) . To co mnie jakoś zawsze powstrzymuje przed składaniem takich kolosów to obawa o to jak nim manewrować podczas budowy i czy na końcu geometria będzie w porządku. U ciebie wyszło idealnie. Fajny kolor, oddający poszycie, które już trochę polatało.

  1. tulipan740i2023-07-09 20:24:39

    Jak zawsze dobry rys historyczny w połączeniu ze świetnie wykonanym modelem. Bardzo dobrze wychodzą Ci te wszystkie przeróbki grafiki i skali. Ale długi zapasowy zbiornik paliwa, bo chyba zbiornik? :-)

  1. Jacek-KP2023-07-09 15:23:34

    Zgrabny, ładnie wykonany model i niezwykła historia. Napracowałeś się nad jego waloryzacją za co szacunek, bo przypuszczalnie wygląda na pewno dużo lepiej niż pierwowzór.

Rezultaty 0 - 8 z 8 pozycji

Zaloguj się aby podzielić się swoimi komentarzami z innymi.

Nie posiadasz konta na Kartonowki.pl? - Zarejestruj się i zostań jednym z Nas! Logowanie