Konkurs 20UK - Spitfire Vb RF-Krysia - Wojciech Kołaczkowski
-
Witam forumowiczów, tak jak w temacie będzie moje pierwsze podejście do Spitfire Vb RF-K Wojciecha Kołaczkowskiego
Model opracowany przez nieżyjącego już kolegę z forum na Konradusie kangaroo (Andrew Inwald).
Zbieżność dat nieprzypadkowa, konkurs kończy się 19 lipca i chcę też uczcić datę śmierci naszego zasłużonego pilota, Wojciech Kołaczkowski zmarł 19 lipca 2001 roku w Sarasocie.
Model i relację dedykuję ku pamięci pilota a także autora opracowania tego Spitfire Vb i dla samych kartonówek w 20 urodziny!
O samym pilocie można doczytać na różnych stronach, powoli będę też dopisywał pewne historie z różnych źródeł dla urozmaicenia relacji.
Pozdrawiam,
--Adam
-
Drukowany na papierze 180, kaponowany, dodrukowałem dodatkowe strony aby się pośiłkować w pracach.
Wojciech Kołaczkowski historia część 1.
Wojciech Kołaczkowski urodził się 16 kwietnia 1908 r. w majątku Moszenki na Lubelszczyźnie, w rodzinie ziemiańskiej Jana i Róży z domu Boduszyńskiej. Miał czworo rodzeństwa: braci Andrzeja i Jana oraz siostry Elżbietę i Krystynę. Do dziesiątego roku życia pobierał nauki od prywatnego nauczyciela, potem uczył się w szkole powszechnej w Zakopanem i - od 1921 r. - w gimnazjum w Lublinie. W 1920 r. z rodziną przeniósł się do majątku Łabuńki koło Zamościa, a następnie - w okresie wojny polsko-bolszewickiej - do Pliszczyna koło Lublina. Tam pozostali na dłużej, bowiem pałac i folwark w Łabuńkach zostały w sierpniu 1920 r. obrabowane i zniszczone przez bolszewików. Wojciech świadectwo dojrzałości zdobył w 1926 r. w Gimnazjum Męskim Kazimierza Kulwiecia w Warszawie. Jako następca zmarłego w 1924 r. ojca w roli zarządcy rodzinnego majątku, w latach 1926-1929, studiował na Wyższej Szkole Gospodarstwa Rolnego w Cieszynie. Wykształcony na agronoma, wrócił na krótko do Pliszczyna, jednak administrował nim raptem kilka miesięcy.
Zainteresowanie lotnictwem skłoniło Kołaczkowskiego do wstąpienia do Lubelskiego Klubu Lotniczego, w którym ukończył szkolenie w pilotażu motorowym i w 1929 r. zdobył dyplom pilota turystycznego. W późniejszych latach, także po wstąpieniu do wojska, regularnie reprezentował LKL na zawodach lotniczych. Uczestniczył m.in. w Sztafetowym Rajdzie Lotniczo-Samochodowo-Motocyklowym (zajął III miejsce), IV Locie Południowo-Zachodniej Polski, III Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodach Lotniczych i V Krajowym Lotniczym Konkursie Turystycznym.
Jako młodzieniec Kołaczkowski dał się także poznać jako utalentowany sportowiec. Jeździł na nartach, konno, interesował się strzelectwem i łowiectwem. W latach 30. należał do kadry narodowej w strzelectwie i uczestniczył w krajowych i międzynarodowych zawodach, jednak bez większych sukcesów. Największe zamiłowanie żywił jednak do sportów motorowych, jako posiadacz własnego samochodu. W 1928 r. zadebiutował w słynnym rajdzie Monte Carlo (łącznie wziął w nim udział trzykrotnie). Od końca lat 20. regularnie występował w kolejnych edycjach Międzynarodowego Rajdu Automobilklubu Polski. Jego największym sukcesem było zwycięstwo w tych zawodach w 1937 r. w kategorii do 1000 cm³. Przez ponad 10 lat kariery rajdowca jeździł kolejno za kierownicą czechosłowackiej Zbrojovki Z 18, niemieckiego DKW Meisterklasse oraz francuskiego Citroëna 11BL (Traction Avant). Uczestniczył także w mniejszych imprezach, takich jak np. Zimowy Rajd Warszawa-Stanisławów w lutym 1938 r.
żródła:
https://www.polishairforce.pl/kolaczkowski.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Ko%C5%82aczkowski
-
Drukowany na papierze 180, kaponowany, dodrukowałem dodatkowe strony aby się pośiłkować w pracach.
Wojciech Kołaczkowski historia część 1.
Wojciech Kołaczkowski urodził się 16 kwietnia 1908 r. w majątku Moszenki na Lubelszczyźnie, w rodzinie ziemiańskiej Jana i Róży z domu Boduszyńskiej. Miał czworo rodzeństwa: braci Andrzeja i Jana oraz siostry Elżbietę i Krystynę. Do dziesiątego roku życia pobierał nauki od prywatnego nauczyciela, potem uczył się w szkole powszechnej w Zakopanem i - od 1921 r. - w gimnazjum w Lublinie. W 1920 r. z rodziną przeniósł się do majątku Łabuńki koło Zamościa, a następnie - w okresie wojny polsko-bolszewickiej - do Pliszczyna koło Lublina. Tam pozostali na dłużej, bowiem pałac i folwark w Łabuńkach zostały w sierpniu 1920 r. obrabowane i zniszczone przez bolszewików. Wojciech świadectwo dojrzałości zdobył w 1926 r. w Gimnazjum Męskim Kazimierza Kulwiecia w Warszawie. Jako następca zmarłego w 1924 r. ojca w roli zarządcy rodzinnego majątku, w latach 1926-1929, studiował na Wyższej Szkole Gospodarstwa Rolnego w Cieszynie. Wykształcony na agronoma, wrócił na krótko do Pliszczyna, jednak administrował nim raptem kilka miesięcy.
Zainteresowanie lotnictwem skłoniło Kołaczkowskiego do wstąpienia do Lubelskiego Klubu Lotniczego, w którym ukończył szkolenie w pilotażu motorowym i w 1929 r. zdobył dyplom pilota turystycznego. W późniejszych latach, także po wstąpieniu do wojska, regularnie reprezentował LKL na zawodach lotniczych. Uczestniczył m.in. w Sztafetowym Rajdzie Lotniczo-Samochodowo-Motocyklowym (zajął III miejsce), IV Locie Południowo-Zachodniej Polski, III Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodach Lotniczych i V Krajowym Lotniczym Konkursie Turystycznym.
Jako młodzieniec Kołaczkowski dał się także poznać jako utalentowany sportowiec. Jeździł na nartach, konno, interesował się strzelectwem i łowiectwem. W latach 30. należał do kadry narodowej w strzelectwie i uczestniczył w krajowych i międzynarodowych zawodach, jednak bez większych sukcesów. Największe zamiłowanie żywił jednak do sportów motorowych, jako posiadacz własnego samochodu. W 1928 r. zadebiutował w słynnym rajdzie Monte Carlo (łącznie wziął w nim udział trzykrotnie). Od końca lat 20. regularnie występował w kolejnych edycjach Międzynarodowego Rajdu Automobilklubu Polski. Jego największym sukcesem było zwycięstwo w tych zawodach w 1937 r. w kategorii do 1000 cm³. Przez ponad 10 lat kariery rajdowca jeździł kolejno za kierownicą czechosłowackiej Zbrojovki Z 18, niemieckiego DKW Meisterklasse oraz francuskiego Citroëna 11BL (Traction Avant). Uczestniczył także w mniejszych imprezach, takich jak np. Zimowy Rajd Warszawa-Stanisławów w lutym 1938 r.
żródła:
https://www.polishairforce.pl/kolaczkowski.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Ko%C5%82aczkowski
-
No to nozyczki poszły w ruch ...
Wrzucam najpierw zdjęcia instrukcji autora tego opracowania Andrew Inwalda które zaprojektował i udostępnił wiele ciekawych modeli, dostęp do nich z konradusa, tam jest kolekcja, są ciekawe modele samolotów.
Na początek w niedzielę powalczyłem z kabiną, fotel pilota, budziki, pasy itp.
-
No to nozyczki poszły w ruch ...
Wrzucam najpierw zdjęcia instrukcji autora tego opracowania Andrew Inwalda które zaprojektował i udostępnił wiele ciekawych modeli, dostęp do nich z konradusa, tam jest kolekcja, są ciekawe modele samolotów.
Na początek w niedzielę powalczyłem z kabiną, fotel pilota, budziki, pasy itp.
Witam forumowiczów, tak jak w temacie będzie moje pierwsze podejście do Spitfire Vb RF-K Wojciecha Kołaczkowskiego
Model opracowany przez nieżyjącego już kolegę z forum na Konradusie kangaroo (Andrew Inwald).
Zbieżność dat nieprzypadkowa, konkurs kończy się 19 lipca i chcę też uczcić datę śmierci naszego zasłużonego pilota, Wojciech Kołaczkowski zmarł 19 lipca 2001 roku w Sarasocie.
Model i relację dedykuję ku pamięci pilota a także autora opracowania tego Spitfire Vb i dla samych kartonówek w 20 urodziny!
O samym pilocie można doczytać na różnych stronach, powoli będę też dopisywał pewne historie z różnych źródeł dla urozmaicenia relacji.
Pozdrawiam,
--Adam