Renault FT ze średnią drezyną pancerną torowa-terenową R

Renault FT ze średnią drezyną pancerną torowa-terenową R
  • Pojazdy gąsienicowe
  • Waloryzacja
Wydanie: No193 Renault R-17 Seria: Kartonowe ABC Wydawnictwo: GPM Skala: 1:25

Model wykonałem w oparciu o zdjęcie z warsztatu 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Płaszowie. Zdjęcie zostało zrobione w 1936 roku jeszcze z prototypem prowadnicy szynowej ( drezyny R ). W mojej wersji to już rok 1939 z zestawem po trzy letniej eksploatacji w czasie generalnego remontu... Renault FT w dwóch wersjach wieży i kół napinających. Zdecydowałem się na budowę tego zestawu ze względu na jego ciekawą konstrukcję. Przestarzały i mało przydatny czołg Renault FT został umieszczony na specjalnym podwoziu szynowym (prowadnicy szynowej). Koncepcja ta była oryginalna, cały zespół napędzany był od silnika czołgu, który w ciągu 15 minut mógł zjechać z podwozia szynowego i zostać użyty w terenie. Klasyczny przykład wojennej improwizacji aktualnej również w dzisiejszych czasach. W modelu widoczne są zmiany konstrukcyjne czołgu - dodatkowe oświetlenie zewnętrzne, miejsce na akumulator po lewej stronie, zmieniony tłumik spalin, dodatkowa dźwignia w przedziale kierowcy do sterowania drezyną . W prowadnicy szynowej wyeksponowałem mechanizm umożliwiający podłączenie jej do czołgu na podstawie dostępnych zdjęć z epoki i opisów w literaturze. Chciałem żeby model miał historyczną podstawę. Pomalowałem go więc zgodnie ze schematem malowania pojazdów pancernych WP obowiązującego po 1936 roku. Używałem farb firmy Hataka, malowałem aerografem i pędzlami. Na końcowym etapie wykorzystałem również suche "ziemiste"pigmenty. Zestaw jest w barwach pociągu pancernego "Groźny". We wrześniu 1939 roku drezyna z czołgami walczyła na śląsku, gdzie mieszkam. Model budowany w oparciu o wydawnictwo GMP nr 193 z waloryzacjami na podstawie: Renault FT & M1917 Jacek Szafrański, Samir Karmieh, Renault FT cz,1,2 Adam Jońca, Polskie pociągi pancerne 1921-1939 Adam Jońca oraz materiały dostępne w internecie.

  • Wykonanie:
  • Skala trudnosci:
  • Prezentacja:
podłoga przedziału załogi wykonana od podstaw z imitacją płyt z blachy, dodane cięgna i drążki sterownicze.Dodana półka na pociski do działka od podstaw wykonane elementy jezdne, zbiornik na paliwo oraz chłodnica. Na tym etapie pomalowałem już wnętrze ze śladami eksploatacji modyfikacja wieży, silnik wykonany od podstaw od podstaw wyknane elementy zawieszenia od podstaw wykonane działko wraz z wnętrzem wierzy modyfikacja czołu z prowadnicy szynowej ogniwa gąsienicy malowanie podkładowe właścowy kamuflarz ze śladami eksploatacji Modyfikacja elementów zawieszenia i płyty przedniej prowadnicy szynowej podstawka pod Renówki

Komentarze

  1. mirkuch2024-09-09 15:46:58

    Całość wygląda niesamowicie. Super sklejone modele, zostaje tylko pogratulować warsztatu i ostatecznego wyglądu całości:)

  1. Zbyszek0012024-09-05 11:59:40

    Już za sam Renault FT 17 należą się ogromne gratulacje. Pięknie wykonany. A dodanie dioramy popartej zdjęciami historycznymi leje miód na moje pancerne serce.

  1. Sebastian012024-09-03 07:43:10

    Wykonanie świetne, a za nieprzeciętny pomysł na scenkę należą się duże brawa. Takiego czegoś to tu jeszcze nie było. Mnie się podoba to pół czołgu. Scenka gdzieś się musi zaczynać i gdzieś kończyć. Tak jak na zdjęciu, zdarza się, że kadr kończy się w połowie człowieka. Tutaj mamy zdjęcie 3D, wycinek rzeczywistości. Prawdziwa sztuka musi wzbudzać emocje i tutaj właśnie tak się dzieje :)

  1. EndiS2024-09-02 12:38:22

    Witam, dziękuję za komentarze ;) Model powstawał ponad dwa lata z przerwami. Na początku była koncepcja klasyczna z czołgiem na prowadnicy. W między czasie znalazłem zdjęcie z warsztatem i postanowiłem trochę pokombinować. "Rozłożona" renówka na prowadnicy wyglądała by nie realnie, więc postanowiłem ustawić ją zgodnie z ujęciem na zdjęciu z warsztatu. W prowadnicy szynowej najbardziej zainteresował mnie mechanizm podłączania czołgu, więc postanowiłem go jak najbardziej wyeksponować ( zdjąłem drewnianą belkę, rozłączyłem elementy układu hamulcowego ). "Goła" prowadnica szynowa wyglądał trochę dziwnie więc dołożyłem drugą renówkę i postanowiłem wszystko "wykadrować" żeby skupić uwagę na najważniejszych według mnie elementach. Przy okazji dołożyłem sobie dodatkowej pracy bo przycięcie prowadnicy i czołu trochę mnie kosztowało nerwów, choć modelarstwo mnie uspokaja :)) Postaram się dorobić kilka zdjęć z wnętrza i podłogi. Nie jest tak sterylna, ale niestety zdjęcia które zrobiłem tego nie pokazują

  1. PAN-KARTON2024-09-01 19:31:45

    No to i ja dołożę :))) Fakt że, jak byś dorobił za - jak to nazwał Wojok "obrzynem" takie wrota jak na zdjęciu archiwalnym to diorama miał by przynajmniej swój początek. I przydało by się pobrudzić trochę posadzkę w warsztacie przynajmniej. To nie były sterylne warsztaty tak jak dziś n.p. w BMW. Generalnie całość składa się w ciekawy temat podjęty przez Ciebie, gratuluje ! Nie łatwo jest skleić kawałek modelu z całości - chyba ?

  1. marszalek242024-08-31 12:34:14

    Hmm, dużo lepiej by ta diorama wyglądała gdyby nie była tak dziwnie przycięta. Całość, też pięknie dopełniłaby chociaż tylna ściana tego warsztatu. Nie mniej jednak mamy tu do czynienia z ogromem pierwszorzędnej modelarskiej roboty. Dla mnie rewelacja!!!

  1. Wojok2024-08-31 06:22:37

    Hmm, niewątpliwie ciekawa i elegancko wykonana diorama. Detalizacja robi wrażenie. Nawet więcej niż wrażenie :-) Bardzo mi się to podoba. A ten "obrzyn" ma jakieś wnętrze ?

Rezultaty 0 - 7 z 7 pozycji

Zaloguj się aby podzielić się swoimi komentarzami z innymi.

Nie posiadasz konta na Kartonowki.pl? - Zarejestruj się i zostań jednym z Nas! Logowanie