Piper L-4H "Cub" Kartonowa Kolekcja nr 11

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 10:52:08

    Nie wytrzymałem

    Miałem się zająć zupełnie czymś innym i zajmuję się pomalutku. Głód zbudowania czegoś pomiędzy przerósł moją wstrzemięźliwość.

    Relacja będzie pewnie krótka, model jest prosty jeśli chodzi o ilość elementów ale tu się kończy prostota tego modelu. Za nie wielką opłatą wycinankę dostałem od samego Autora Pana Pawła M. podczas wizyty na Babarybie 24. Paweł udzielił mi kilku wskazówek na co zwrócić uwagę przy budowie, przyjąłem do wiadomości i spróbuję się wykazać. Według Autora model w brew pozorom nie jest łatwy, cdn...

    Po raz pierwszy nie kaponowałem arkuszy ! Jeszcze nie wiem czym to grozi ale dlaczego nie dowiedzieć się na własnej skórze. (?) zobaczymy.

    Model będę sklejał tak jak ja to rozumiem w standardzie. Retusz gdzie trzeba z wykorzystaniem elementów do waloryzacji proponowanych przez autora.

    Na Naszym forum widziałem 5 takich samolotów. 3 w oryginalnym malowaniu i 2 przemalowane z jednym przeskalowaniem. W relacji będę starał się zwracać uwagę i opisywać porady których udzielił mi sam Paweł Mistewicz.

    Samolot występował w wielu wersjach i do różnych zastosowań. Na ostatnim zdjęciu samolot karetka z bagażnikiem w którym przewożono rannych lub chorych jak w dobrym kryminale

    Rys historyczny na fotkach. Da się zauważyć że, kupiłem sobie zeszyt do tego samolotu wydany przez MON. Czy znalazłem tam coś ciekawego ? zależy czego by szukać

    Jak to zwykle mam w zwyczaju, przegrzebałem internet, naściągałem furę zdjęć, poczytałem wiele na jego temat od opinii budowniczych i historyków aż po zmagania opisane prze Modelarzy.

    Pierwsze co zauważyłem to że, oznaczenia na kadłubie po stronie prawa/lewa są odwrotnie naniesione w wycinance niż w oryginale. F * 39 - wycinanka a 39 * F oryginał. (*) - oznacza gwiazdę USA.

    Co robić ? Trzeba zaczynać Zapraszam

  1. Karol1985 2024-08-02 12:05:33

    Ładny i ciekawy model wziąłeś na matę. 

    Dla mnie ciekwym rozwiązaniem w tym szczególnym przypadku jest połączenie centropłata z oszkleniem kabiny. 

    Według mnie będzie to karkołomne zadanie. Znając jednak Twoje zacięcie do sklejania i warsztat jaki posiadasz jestem spokojny o ten element. 

    Bedę tu sobie zaglądał.... może natchniesz mnie na powrót do Dromadera :) 

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 12:27:37

    Ładny i ciekawy model wziąłeś na matę. 

    Dla mnie ciekwym rozwiązaniem w tym szczególnym przypadku jest połączenie centropłata z oszkleniem kabiny. 

    Według mnie będzie to karkołomne zadanie. Znając jednak Twoje zacięcie do sklejania i warsztat jaki posiadasz jestem spokojny o ten element. 

    Bedę tu sobie zaglądał.... może natchniesz mnie na powrót do Dromadera :) 

    Karol1985

    Kiedy wpadł mi w ręce ten model, nie uwierzysz ale od razu pomyślałem o Tobie. Karol dał radę przy Wielbłądzie wyjść z opresji to i ja spróbuje wejść w jego skórę Nie bez powodu wstawiłem fotkę z lotniska gdzie stoi kilkanaście Piper'ów w kolorze żółtym.

    Zdradziłeś jedną z uwag Pawła M. o jak to on nazwał "szklarni", ale nie to jest podobno najtrudniejsze. (?) Dodatkowo żeby sobie utrudnić, spróbuję wykonać kabinę z otwartymi drzwiami które unoszą się jak w DeLoreanie Wszystko przede mną...

    Wręgi ponaklejałem na tekturę. Tym razem wybór padł na szarą introligatorską, jakieś różnic muszą się pojawić. (?)

  1. Piotr D. 2024-08-02 15:25:17


    Pierwsze co zauważyłem to że, oznaczenia na kadłubie po stronie prawa/lewa są odwrotnie naniesione w wycinance niż w oryginale. F * 39 - wycinanka a 39 * F oryginał. (*) - oznacza gwiazdę USA.


    Nie bardzo rozumiem o co chodzi, przecież model ma oznaczenie 44 * D, które jest jak najbardziej poprawnie umieszczone.

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 16:05:23

    Nie bardzo rozumiem o co chodzi, przecież model ma oznaczenie 44 * D, które jest jak najbardziej poprawnie umieszczone.

    Piotr D.


    Piotrze masz rację ! Zanim zacząłem sklejać zasugerowałem się tym co jest na okładce wydania i tym co znalazłem w zeszycie MON.

    Jak zacząłem poszukiwać części na arkuszach zobaczyłem że, model ma oznaczenia 44(*)D Dzięki za uświadomienie, za szybko chciałem wyjść na spostrzegawczego

    Model składa się błyskawicznie. Wyciąłem raptem około 14 części, trochę dodałem od siebie i pół samolotu prawie gotowe

    Oczywiście nie wytrzymałem żeby na podstawie zdjęć nie dodać kilka detali w kabinie. Będę jeszcze dorabiał pasy bez. ale muszę sobie je narysować.

    I tu pierwsza uwaga ode mnie. Model sprawia wrażenie że, trzeba mieć wszystko już sklejone żeby sklejać dalej... Nie mogę pomierzyć pasów bo nie mam jeszcze klatki bez. Nie mogę przymierzyć poszycia bo najpierw szklenia boków, ale to nie takie proste bo powinno być to zgrane z górnopłatem. I tak bym mógł długo...

    Paweł wspominał że, kolejność jest ważna, nie koniecznie z numeracją części ale że aż tak.

    Poszło tak szybko że nie zdążyłem zrobić zdjęć z pierwszego cięcia.

    Po bitwie z Chełmżyńską Wieżą Ciśnień Piper jest taki maleńki, póki co kadłub zamyka się w ~17cm. To tyle co w podstawie CWC. Ale radocha z lekkiej waloryzacji wnętrza jest !

  1. Karol1985 2024-08-02 18:46:29

    Brakuje mi odpowiednio ustawionej ostrości w Twoich zdjęciach, żeby móc podziwiać detale kabiny.

    Z tymi otwartymi drzwiami to będzie nielada wyzwanie. Trzymam kciuki.

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 21:26:12

    Brakuje mi odpowiednio ustawionej ostrości w Twoich zdjęciach, żeby móc podziwiać detale kabiny.

    Z tymi otwartymi drzwiami to będzie nielada wyzwanie. Trzymam kciuki.

    Karol1985

    Do rana coś zaradzę, postaram się !

  1. Limaks 2024-08-02 21:46:38

    No Panie Kartonie! Szacuneczek! 

    W końcu coś od Mistewicza

     

    Podpatruje i faktycznie zastanawia mnie jak Ty te skrzydła połączysz z tą szklarnią?

     

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 22:19:50

    Podpatruje i faktycznie zastanawia mnie jak Ty te skrzydła połączysz z tą szklarnią?

    Limaks

    Jakiś tam odważny plan w głowie siedzi. Paweł akurat co do tej operacji nic nie mówił, dlatego zrobię to jakoś po swojemu. Mogę zdradzić że, skrzydełko całe musi być na gotowo wraz ze szkleniem środkowym i tak samo kabina z ramą w środku. Ale co dalej lub wcześniej to dochodzę bijąc się sam ze sobą o kolejność

    Kamil żeby nie było. Miał być "Kate" ale to jest mocno skomplikowany model i pewnie bym nie dał rady w "przerwie" się poświęcić temu zadaniu.

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 22:36:24

    Ramki wewnętrzne wycięte i z retuszem. W wieży okienek było więcej ale tyle za jednym zamachem to jeszcze nie wycinałem Do poniedziałku przerwa.

  1. PAN-KARTON 2024-08-02 23:00:51

    A, jeszcze obiecane, lepsze fotki z kokpitu...

  1. Karol1985 2024-08-03 13:55:54

    Noooo i teraz jest co oglądać :) 

    Tak jak patrzę i czytam to wnioskuje żę jak będziesz miał gotowy płat to zostaną tam wolne przetrzenie na te wręgi co masz zespolone z rama kabiny.  Wtedy ładnie tylko nałożysz caly płat na kabinę i gotowe. 

  1. PAN-KARTON 2024-08-03 14:32:34

    Noooo i teraz jest co oglądać :) 

    Tak jak patrzę i czytam to wnioskuje żę jak będziesz miał gotowy płat to zostaną tam wolne przetrzenie na te wręgi co masz zespolone z rama kabiny.  Wtedy ładnie tylko nałożysz caly płat na kabinę i gotowe. 

    Karol1985

    Ładnie powiedziane. Wydaje się prostą operacją ale...      najlepiej Karol wpadaj jutro wieczorem do mnie obgadamy temat ! Model pokazał swój rozmiar, rozpiętość skrzydeł ponad 30cm, ale pod skrzydłem malutka paróweczka i to prawie cała ze szkła

    Mimo zapowiedzi o przerwie udało się oddalić o 24H spotkanie. Dziś w nocy lekki maraton. Właśnie odstawiłem do wyschnięcia.

    1> wyciąłem wręgi, wszystkie na raz. Tym razem nie miałem laserów Jest sporo pracy przy takim wycinaniu. Tektura szara sprawdziła się lepiej niż beermata, dlaczego poniżej.

    2> Każdą wręgę przeszlifowałem złożyłem na sucho i do boju...

    Mało skleiłem samolotów, ale konstrukcja tych skrzydeł jest jak na Pawła przystało genialna. Te jakby szablony "podposzycie" rewelacyjnie ułatwiają utrzymanie profilu skrzydła. Ogromny plus +++.

    Nie żebym miał czelność poprawiać Autora, ale wstawiłem kilka wzmocnień od siebie. Przedłużyłem ( 2 segmenty ) linię wręgi przed krawędzią natarcia i wstawiłem coś w rodzaju stabilizatora w obłej części końcówki skrzydła.

    3> Jak już tak ładnie to wszystko udało się poskładać wpadłem na pomysł wyprofilowania krawędzi natarcia tak aby nie martwić się o krzywizny przy obklejaniu poszyciem.

    Oczywiście zdjęcia prawdziwych samolotów pokazują jak bardzo widoczne są "krowie wręgi" na tych skrzydłach, ale modelarstwo to co innego

    4> Powklejałem więc paseczki styroduru i ładnie to wszystko przeszlifowałem.

    5> Na koniec aby pozbyć się zmechaconych farfocli z tektury, rozrobiłem trochę BCG z małą ilością wody i pomalowałem wszystko po całości.

    6> Teraz schnie sobie i poschnie do niedzieli wieczorem

    7> I na koniec jeszcze jedno głaskanie papierem gr320.

    A, i coś o szarej tekturze introligatorskiej miało być :

    Wyraźnie szara jest twardsza w obróbce. Trochę ciężej się tnie, ale przy odrobinie rygoru prowadzenia skalpela krawędź cięcia jest gładka bez porównania do beermaty. Jak robiłem dno w Tachikawie to szarą tekturę mocno nasączałem CA i robił się prawie plastik. Tutaj bałem się że będzie to za sztywne. BCG załatwi sprawę. Szara w porównaniu do beermaty podobnie nasiąka czymś tam w głąb. Jednak beermata przy dość obfitym nasączeniu puchnie.

    Piszę o tym nie żeby faworyzować którąś z nich. Ale można by rozdzielić ich właściwości w zależności potrzeb i zastosowania na daną chwilę a co w efekcie przekłada się na mozliwości i uzyskany efekt końcowy.

    Czyli jak na prawdziwej budowie, dobór odpowiednich materiałów a efekt i solidność gwarantowana

  1. Wojok 2024-08-03 16:53:32

     

     

    Oczywiście zdjęcia prawdziwych samolotów pokazują jak bardzo widoczne są "krowie wręgi" na tych skrzydłach, ale modelarstwo to co innego

     

    PAN-KARTON


    W jakim sensie, coś innego ?

    Gdyby Ci się udało takie coś odtworzyć, realnie lub graficznie, to byłoby to jak najbardziej ok

  1. PAN-KARTON 2024-08-03 17:13:15

    W jakim sensie, coś innego ?

    Gdyby Ci się udało takie coś odtworzyć, realnie lub graficznie, to byłoby to jak najbardziej ok

    Wojok


    Już widzę komentarze w galerii Niewątpliwie egzemplarze muzealne i odrestaurowane są bardziej dopieszczone niż oryginały z lat początku ubiegłego wieku.

  1. KARTOM 2024-08-04 09:09:48

    Wreszcie coś co przykuło moją uwagę... Samolot, epoka, autor opracowania no i oczywiście wykonawca Jestem więc gotowy podziwiać popełniany przez Ciebie model Pozdrawiam po długiej nieobecności...

  1. Jacek-KP 2024-08-04 09:22:47

    Kolejne "fruwadło" do oglądania. Kibicuję.

  1. Wojok 2024-08-04 10:01:29

     


    Niewątpliwie egzemplarze muzealne i odrestaurowane są bardziej dopieszczone niż oryginały z lat początku ubiegłego wieku.

    PAN-KARTON

    Hmm, wczoraj mi się przytrafiło zobaczyć to to w powietrzu, ale nie dojrzałem, jak bardzo był dopieszczony

  1. PAN-KARTON 2024-08-04 10:55:53

     Pozdrawiam po długiej nieobecności...

    KARTOM

    Ło Matko ! Tomasz ożył, cieszy ! Ostatnio pisaliśmy do siebie z Mirkiem i sobie wspominałem Ciebie gdzieś pod beretem No to od razu pytanie: A jak tam D.520C1

    ______________

    Powitać Szanownego Jacka

    ______________

    Wojok, no właśnie... szkło obiektywu ma bliżej do modelu niż oko do samolotu w powietrzu ! Czy odkryliśmy właśnie tajemnicę modelarzy i to dlaczego robimy dużo bardziej idealne kopie oryginałów ?

    Czasami jak się ogląda oryginalne fotki samolotów z tamtych lat, to ja sobie zadaje pytanie czy to w ogóle miało prawo latać ? Takie pogięte, połatane, ale z duszą ! i chyba tylko dlatego



  1. Wojok 2024-08-04 12:20:47

    ...Czy odkryliśmy właśnie tajemnicę modelarzy i to dlaczego robimy dużo bardziej idealne kopie oryginałów ?...

     



    PAN-KARTON


    Nic nie odkryliśmy, temat był wałkowany wielokrotnie.

    I zauważ, że nie można generalizować. To zwykle samolociarze i okrętowcy ( z naciskiem na: zwykle ), idą w idealizowanie wyglądu. U pancerniaków, to już inna para kaloszy

Rezultaty 0 - 20 z 56 pozycji
Udostępnij temat: