ZIŁ-157 + PR11-B & SA-2 skala 1:25. Angraf.
-
Pamiętam jak w PRL-u robiło się nalewki na oponach, ale one pięknie wyglądały tuż po tym procesie. Na jednym komplecie to nawet trochę pojeździłem, ale w drugim dwa kółka szubko poleciały.
O, takie rzeczy robi się i dzisiaj, tylko teraz są lepsze technologie i zdecydowanie lepiej się to trzymaTzn. "mówię" tu o ciężarówkach, nie wiem jak w osobakach
-
Pamiętam jak w PRL-u robiło się nalewki na oponach, ale one pięknie wyglądały tuż po tym procesie. Na jednym komplecie to nawet trochę pojeździłem, ale w drugim dwa kółka szubko poleciały.
O, takie rzeczy robi się i dzisiaj, tylko teraz są lepsze technologie i zdecydowanie lepiej się to trzymaTzn. "mówię" tu o ciężarówkach, nie wiem jak w osobakach
-
Dzeja napracowałeś się nad tymi kołami a ja się przyczepię do nich bo jestem miłośnikiem nie tylko tego samochodu ale też twoich modeli i twojego warsztatu. Wiem jak zawsze dążysz do jak najwierniejszego odwzorowania oryginału w modelu w najdrobniejszych szczegółach i myślę, że tutaj też nie powinno być inaczej. Tym bardziej, że koła i opony są jednym z najbardziej charakterystycznym i rzucającym się elementem w tym modelu tak samo ważnym jak jego charakterystyczna kształtem kabina ;)
Koła które zrobiłeś rażą swoją "kwadratowością" w stosunku do oryginalnych kół a właściwie opon i jeśli pozostaną nie poprawione to popsują efekt końcowy, i to bardzo. Według mnie musisz je koniecznie poprawić i nie wiem czy to bedzie tak łatwe ale na pewno bardzo poprawi efekt końcowy skończonego modelu. W oryginale stosowano do niego trzy rodzaje opon a w twoim jest ten bardzo zaokrąglony z bardzo charakterystycznym bieżnikiem. Zobacz na zdjęcia jak zaokrąglone są te opony w oryginale to wyjaśni wszystko ;) Pierwsze 4 zdjęcia pokazują opony dokładnie takie jakie masz w swoim modelu a na jednym z nich zaznaczyłem żółtym kolorem kształt aby pokazać o co mi chodzi gdy ktoś nie wiedział "o co kaman" ;) Pozostałe zdjęcia przedstawiają te 3 typy opon stosowane w Ził-157 i różnice między poszczególnymi typami opon ;) W tym oczywiście też taka jak ta z twojego modelu.
Pozdrawiam
-
Dzeja napracowałeś się nad tymi kołami a ja się przyczepię do nich bo jestem miłośnikiem nie tylko tego samochodu ale też twoich modeli i twojego warsztatu. Wiem jak zawsze dążysz do jak najwierniejszego odwzorowania oryginału w modelu w najdrobniejszych szczegółach i myślę, że tutaj też nie powinno być inaczej. Tym bardziej, że koła i opony są jednym z najbardziej charakterystycznym i rzucającym się elementem w tym modelu tak samo ważnym jak jego charakterystyczna kształtem kabina ;)
Koła które zrobiłeś rażą swoją "kwadratowością" w stosunku do oryginalnych kół a właściwie opon i jeśli pozostaną nie poprawione to popsują efekt końcowy, i to bardzo. Według mnie musisz je koniecznie poprawić i nie wiem czy to bedzie tak łatwe ale na pewno bardzo poprawi efekt końcowy skończonego modelu. W oryginale stosowano do niego trzy rodzaje opon a w twoim jest ten bardzo zaokrąglony z bardzo charakterystycznym bieżnikiem. Zobacz na zdjęcia jak zaokrąglone są te opony w oryginale to wyjaśni wszystko ;) Pierwsze 4 zdjęcia pokazują opony dokładnie takie jakie masz w swoim modelu a na jednym z nich zaznaczyłem żółtym kolorem kształt aby pokazać o co mi chodzi gdy ktoś nie wiedział "o co kaman" ;) Pozostałe zdjęcia przedstawiają te 3 typy opon stosowane w Ził-157 i różnice między poszczególnymi typami opon ;) W tym oczywiście też taka jak ta z twojego modelu.
Pozdrawiam
-
Maverick. Witaj, co Ci napisać? Kleję jak jest w opracowaniu. Nie wnikam na podstawie jakich opon powstały te koła. Roboty było masa i cieszy mnie że mam to za sobą i jakoś wyszło. Może masz jakąś wiedzę jak w prosty sposób rozbudować o układ kierowniczy, dlaczego nie mieści się bak w miejscu przeznaczenia, dlaczego przekładnia główna nie pasuje do ramy, jak przykleić tylny błotnik do ramy, jak usytuować koła względem błotników. Dlaczego szoferka od tyłu wisi w "powietrzu" . Niby 0,5 mm ale. Widziałem taki model w którym podest techniczny nie pasował z błotnikiem. Co mnie jeszcze spotka?
Jak widać model jakby stał w miejscu. To z powyższych powodów. Muszę mieć gotowe poszczególne detale aby na sucho podopasowywać. Może da się poprawnie poukładać
A wtedy może pomyślę czy opony da się odkwadracić.
Pozdrawiam
-
Maverick. Witaj, co Ci napisać? Kleję jak jest w opracowaniu. Nie wnikam na podstawie jakich opon powstały te koła. Roboty było masa i cieszy mnie że mam to za sobą i jakoś wyszło. Może masz jakąś wiedzę jak w prosty sposób rozbudować o układ kierowniczy, dlaczego nie mieści się bak w miejscu przeznaczenia, dlaczego przekładnia główna nie pasuje do ramy, jak przykleić tylny błotnik do ramy, jak usytuować koła względem błotników. Dlaczego szoferka od tyłu wisi w "powietrzu" . Niby 0,5 mm ale. Widziałem taki model w którym podest techniczny nie pasował z błotnikiem. Co mnie jeszcze spotka?
Jak widać model jakby stał w miejscu. To z powyższych powodów. Muszę mieć gotowe poszczególne detale aby na sucho podopasowywać. Może da się poprawnie poukładać
A wtedy może pomyślę czy opony da się odkwadracić.
Pozdrawiam
-
Dzeju mam kilku kolegów, którzy mają takie Ziły w swoim posiadaniu i jak potrzebujesz jakichś zdjęć poszczególnych elementów oryginału to pisz śmiało a postaram się pomóc. Tylko musisz powiedzieć i pokazać dokładnie co najbardziej jest Ci potrzebne czyli co mają sfotografować a ja już się postaram aby to zrobili ;) Ja tego modelu nie robiłem choć na pewno chciałbym go mieć w swojej kolekcji. Ucieszyłem się, że ktoś go zaczął budować i do tego to Ty :) Obserwuję ten temat z wywieszonym jęzorem niemal
i kibicuję z całych sił. Także jeśli będę mógł pomóc to pomogę Ci z chęcią. Natomiast z tego co ja wiem na temat oryginału czyli prawdziwego Ziła i mocowania jego tylnych błotników to mocowane są w kilku miejscach, i do kilku elementów, w tym ramy. Patrząc z boku na ten błotnik nad dwoma tylnymi osiami to mocowany jest do zbiornika paliwa i do podestu który wychodzi od kół zapasowych za kabiną, a od spodu błotnik jest mocowany miedzy osiami za pomocą mocowania przykręcanego od wewnętrznej bocznej części błotnika do ramy. Zbiornik paliwa jest wpasowany w sumie "ciasno" między błotnik tylny a kabinę od której jest oddalony tylko kilka centymetrów, i łączony na dwa sposoby: 1. Od strony kabiny do podestu/stopnia pod kabiną za pomocą prostej ramkowej konstrukcji wychodzącej ze stopnia(jeśli ten jest długi) do góry (tak do połowy zbiornika) i tam jest skręcany śrubami lub 2 sposób: Stosowany w tych Ziłach to zwykły "wysięgnik/pręt" wychodzący od ramy na zewnątrz tuż za kabiną/na dole kabiny i do niego przykręcany "od przodu" zbiornik paliwa a pod nimi wykonana rama z kratownicą ze zwykłych prętów. Nie wiem jak to rozwiązano w modelu ale tak własnie jest w oryginale. Co ważne to dna zbiorników były w dokładnie tym samym poziomie co dolne krawędzie/końcówki błotników tylnych i co podesty/stopnie pod kabiną. Nie wiem też czy w modelu uwzględniono wypukłości na tych tylnych błotnikach ale w oryginale takie są, a są one po to by koła w dużym "wykrzyżu" nie wyłamywały tych błotników ;) Co do kabiny to jest ona montowana w dość prosty sposób do ramy w czterech punktach skręcanych śrubami do ramy. Mowa tutaj o części pasażerskiej do której dokręcane są maska i "grill" tworzące komorę silnika. Z tego co widzę i co Ty piszesz to model jest strasznie uproszczony bo nie tylko brak mu układu kierowniczego ale w ogóle silnika, a jak patrzę na tą wypełniającą miejsce "szarą skrzyneczkę" zamiast spodu silnika to aż żal się robi... Dla "objasnienia" tego co napisałem postaram się może znaleźć jakieś zdjęcia i wkleić Ci abyś mogł zobaczyć to wszystko o czym piszę.
EDIT:
Znalazłem film z dokładnie tym typem Ziła i postaram się go tu wkleić jak mi się uda. Jest tam bardzo fajnie wszystko pokazane z detalami i zbliżeniami na te elementy o których pisałeś Ty a ja próbowałem wytłumaczyć ;) Film w obcym języku ale nie o to chodzi tylko o detale, które tam widać doskonale ;) Obejrzyj uważnie a może wszystko będzie łatwiejsze tym bardziej, że jest w doskonałej jakości HD ;) https://www.youtube.com/watch?v=lsIewkIR5M8&ab_channel=AtelieruldeDetailing
EDIT 2:
Znalazłem jeszcze jeden filmik z detalami takiego Ziła-157. Doskonale widać mocowania zbiorników, błotnika tylnego a nawet resorów i układ kierowniczy :) Też jest w super jakości HD. No i jest po polsku ;) https://www.youtube.com/watch?v=BW0Tyg3s5Uw&t=0s
Natomiast co do elementu/części 42 i 43 czyli mocowań resoru przedniego to jest to na bank błąd autora w opracowaniu tych części. W ogóle całe to mocowanie resora w tym modelu to totalna "fikcja". Mianowicie w oryginale wygląda to najkrócej i najprościej ujmując zupełnie inaczej. Mocowania mają zupełnie inny kształt i te z modelu nijak mają się do nich. Oba mocowania zrobiłbym od podstaw nowe choć uproszczone według zdjęć ale za to dające gwarancję, że wytrzymają ciężar modelu bo te z modelu na bank nie utrzymają tego modelu "stabilnie". Zobacz na zdjęciach poniżej jak te mocowania wyglądają w oryginale. Ale jeśli nie chcesz się bawić w zbyt duże przeróbki to wystarczy "odchudzić część 43 tak aby jej szerokość mieściła dokładnie resor czyli żeby była dokładnie tak samo szeroko jak część 42 i będzie po problemie z "spasowaniem" ;)
Jakby co to pisz a ja postaram się pomóc.
Pozdrawiam
-
Dzeju mam kilku kolegów, którzy mają takie Ziły w swoim posiadaniu i jak potrzebujesz jakichś zdjęć poszczególnych elementów oryginału to pisz śmiało a postaram się pomóc. Tylko musisz powiedzieć i pokazać dokładnie co najbardziej jest Ci potrzebne czyli co mają sfotografować a ja już się postaram aby to zrobili ;) Ja tego modelu nie robiłem choć na pewno chciałbym go mieć w swojej kolekcji. Ucieszyłem się, że ktoś go zaczął budować i do tego to Ty :) Obserwuję ten temat z wywieszonym jęzorem niemal
i kibicuję z całych sił. Także jeśli będę mógł pomóc to pomogę Ci z chęcią. Natomiast z tego co ja wiem na temat oryginału czyli prawdziwego Ziła i mocowania jego tylnych błotników to mocowane są w kilku miejscach, i do kilku elementów, w tym ramy. Patrząc z boku na ten błotnik nad dwoma tylnymi osiami to mocowany jest do zbiornika paliwa i do podestu który wychodzi od kół zapasowych za kabiną, a od spodu błotnik jest mocowany miedzy osiami za pomocą mocowania przykręcanego od wewnętrznej bocznej części błotnika do ramy. Zbiornik paliwa jest wpasowany w sumie "ciasno" między błotnik tylny a kabinę od której jest oddalony tylko kilka centymetrów, i łączony na dwa sposoby: 1. Od strony kabiny do podestu/stopnia pod kabiną za pomocą prostej ramkowej konstrukcji wychodzącej ze stopnia(jeśli ten jest długi) do góry (tak do połowy zbiornika) i tam jest skręcany śrubami lub 2 sposób: Stosowany w tych Ziłach to zwykły "wysięgnik/pręt" wychodzący od ramy na zewnątrz tuż za kabiną/na dole kabiny i do niego przykręcany "od przodu" zbiornik paliwa a pod nimi wykonana rama z kratownicą ze zwykłych prętów. Nie wiem jak to rozwiązano w modelu ale tak własnie jest w oryginale. Co ważne to dna zbiorników były w dokładnie tym samym poziomie co dolne krawędzie/końcówki błotników tylnych i co podesty/stopnie pod kabiną. Nie wiem też czy w modelu uwzględniono wypukłości na tych tylnych błotnikach ale w oryginale takie są, a są one po to by koła w dużym "wykrzyżu" nie wyłamywały tych błotników ;) Co do kabiny to jest ona montowana w dość prosty sposób do ramy w czterech punktach skręcanych śrubami do ramy. Mowa tutaj o części pasażerskiej do której dokręcane są maska i "grill" tworzące komorę silnika. Z tego co widzę i co Ty piszesz to model jest strasznie uproszczony bo nie tylko brak mu układu kierowniczego ale w ogóle silnika, a jak patrzę na tą wypełniającą miejsce "szarą skrzyneczkę" zamiast spodu silnika to aż żal się robi... Dla "objasnienia" tego co napisałem postaram się może znaleźć jakieś zdjęcia i wkleić Ci abyś mogł zobaczyć to wszystko o czym piszę.
EDIT:
Znalazłem film z dokładnie tym typem Ziła i postaram się go tu wkleić jak mi się uda. Jest tam bardzo fajnie wszystko pokazane z detalami i zbliżeniami na te elementy o których pisałeś Ty a ja próbowałem wytłumaczyć ;) Film w obcym języku ale nie o to chodzi tylko o detale, które tam widać doskonale ;) Obejrzyj uważnie a może wszystko będzie łatwiejsze tym bardziej, że jest w doskonałej jakości HD ;) https://www.youtube.com/watch?v=lsIewkIR5M8&ab_channel=AtelieruldeDetailing
EDIT 2:
Znalazłem jeszcze jeden filmik z detalami takiego Ziła-157. Doskonale widać mocowania zbiorników, błotnika tylnego a nawet resorów i układ kierowniczy :) Też jest w super jakości HD. No i jest po polsku ;) https://www.youtube.com/watch?v=BW0Tyg3s5Uw&t=0s
Natomiast co do elementu/części 42 i 43 czyli mocowań resoru przedniego to jest to na bank błąd autora w opracowaniu tych części. W ogóle całe to mocowanie resora w tym modelu to totalna "fikcja". Mianowicie w oryginale wygląda to najkrócej i najprościej ujmując zupełnie inaczej. Mocowania mają zupełnie inny kształt i te z modelu nijak mają się do nich. Oba mocowania zrobiłbym od podstaw nowe choć uproszczone według zdjęć ale za to dające gwarancję, że wytrzymają ciężar modelu bo te z modelu na bank nie utrzymają tego modelu "stabilnie". Zobacz na zdjęciach poniżej jak te mocowania wyglądają w oryginale. Ale jeśli nie chcesz się bawić w zbyt duże przeróbki to wystarczy "odchudzić część 43 tak aby jej szerokość mieściła dokładnie resor czyli żeby była dokładnie tak samo szeroko jak część 42 i będzie po problemie z "spasowaniem" ;)
Jakby co to pisz a ja postaram się pomóc.
Pozdrawiam
Dajesz radę Andrzej! Po nocach będą śnić się Tobie te kosteczki protektora...
.